Issue
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Computational thinking in mathematics with Code.org
Corresponding Author(s) : Sonia Valbuena
Revista Cedotic,
Vol. 9 No. 1 (2024): Multidisciplinary methods and perspectives for a more inclusive education
Abstract
Computational thinking understood as a thinking process that involves formulating a problem and its solutions so that these are represented and developed by an information processing agent. From this perspective, the research presented here aimed to develop mathematical thinking with the support of computational thinking. The work was developed during the mathematics elective under a qualitative approach with a phased methodology. The sample under study was high school students from a trilingual educational institution in the Colombian Caribbean. The work proposal used code.org and from an innovative perspective assumed the design and implementation of a mathematics teaching strategy, highlighting the importance of computational thinking as a mediator of teaching, the skills it develops and the close links with mathematical thinking. The results revealed a notable increase in students' ability to address mathematical challenges through the application of computational principles. There was a significant improvement in problem solving, creativity, and understanding of mathematical concepts, as well as an increase in student motivation. It is concluded that the integration of programming can make mathematics more accessible and attractive for learning.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Acosta, P. M. C. (2021). Pensamiento computacional: habilidades asociadas y recursos didácticos. Innovaciones Educativas, 23(Especial), 178-189. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/innovaciones/article/view/3693
Alsina, Á., y Acosta, Y. (2022). Conectando la educación matemática infantil y el pensamiento computacional: aprendizaje de patrones de repetición con el robot educativo programable Cubetto®. Revista Innovaciones Educativas, 24(37), 133-148. http://dx.doi.org/10.22458/ie.v24i37.402
Angulo, J. A. P. (2019). El pensamiento computacional en la vida cotidiana. Revista Scientific, 4(13), 293-306. https://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/292
Arencibia, Y., Cawanga, I., Deco, C., Bender, C., Avello-Martínez, R. y Villalba-Condori, K. (2020). Developing computational thinking with a module of solved problems. Computer Applications in Engineering Education, 29(3), 506-516. http://dx.doi.org/10.1002/cae.22214
Artecona, F., Bonetti, E., Darino, C., Mello F., Rosá, M., y Scópise, M. (2018). Pensamiento computacional, un aporte a la educación de hoy. Gurises Unidos y Fundación Telefónica Movistar. http://www.eduteka.org/articulos/telefonica-pensamiento-computacional
Bikner-Ahsbahs,A. Knipping, C. & Presmeg N. (2016). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education . Mathematical Thinking and Learning Mathematical Thinking and Learning. 18(2):142-150. http://dx.doi.org/10.1080/10986065.2016.1151294
Bocconi, S., Chioccariello, A., Dettori, G., Ferrari, A., & Engelhardt, K. (2016). Developing Computational Thinking in Compulsory Education: Implications for policy and practice. Luxembourg: European Commission, Joint Research Centre.
Caballero-González, Y. y García-Valcárcel, A. (2020). Learning with robotics in primary education? A means of stimulating computational thinking. Education in the Knowledge Society, 20(10), 1-15. http://dx.doi.org/10.14201/eks.21443
Espinosa Patrón, A. A., Martínez Parra, M. G., Aldana Silva, H. A. A. S., & Guerrero Berrío, M. R. G. B. (2022). Estrategias pedagógicas–didácticas mediadas por las TIC para el mejoramiento de la comprensión lectora en los estudiantes. Revista Cedotic, 7(1), 42-90. https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2022.3226
Gobierno de Colombia y British Council. (2022). Introducción a GREEN TIC, guía pedagógica para docentes que orientan el pensamiento computacional. https://prismic-io.s3.amazonaws.com/greentic/27f59188-8410-410a-a7e7-de8d69530f82_S1+Gu%C3%ADa_+Introducci%C3%B3n+a+GreenTIC.pdf
González-González, C. (2019) Estado del arte en la enseñanza del pensamiento computacional y la programación en la etapa infantil. Ediciones universidad Salamanca. 20.1-15. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/143338/Estado_del_arte_en_la_ensenanza_del_pens.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gómez-Moyano, L. M. (2021). El pensamiento computacional como estrategia para mejorar la competencia, planteamiento y resolución de problemas matemáticos que requieren de la aplicación de operaciones básicas. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/31874a9b-9509-45c6-a56b-a6a7251a8210
Hernández-Ortega, S. A., & Ruiz, A. C. (2023). Uso del pensamiento computacional para el mejoramiento de la producción textual a través de herramientas de programación brindadas por code.org. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/2c254ddb-cb02-4bd0-92a2-ecc7bc4b500c
Mercado S., Valbuena S., y Berrio D. (2024). Estrategias didácticas para la enseñanza de las matemáticas mediadas por el desarrollo del pensamiento computacional orientadas a docentes en formación inicial. https://scholar.google.com/citations?user=ycC9egsAAAAJ&hl=es
Muñoz, A.E., y Bravo, D.M. (2019). Pensamiento computacional en niños de educación básica.
(Validación de estudio de caso). Fundación Universitaria de Popayán. http://unividafup.edu.co/repositorio/files/original/984a80553c0356fcb786e7dea9955e41.
Valbuena, S. y García, J. (2021). Juegos tecnológicos para la resolución de problemas matemáticos en el aula inclusiva. Hamutay, 8(3), 41-53. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8225958
Valbuena D. S.; Muñiz M. L. y Berrio V. J. (2020). El rol del docente en la argumentación matemática de estudiantes para la resolución de problemas. 41(9). 15- 28. https://w.revistaespacios.com/a20v41n09/a20v41n09p15.pdf
Vázquez, E., Bottamedi, J. y Brizuela, M. (2019). Pensamiento computacional en el aula: el desafío en los sistemas educativos de Latinoamérica. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (7). https://doi.org/10.6018/riite.397901
Velásquez Montero, B. A. (2022). Desarrollo del pensamiento computacional en la primera infancia. https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/10267#pa
Uscanga, E. A. V., Bottamedi, J., & Brizuela, M. L. (2019). Pensamiento computacional en el aula: el desafío en los sistemas educativos de Latinoamérica. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa. https://revistas.um.es/riite/article/view/397901
Wing, J. (2006). Computational Thinking. View Point. Comunication of ACM, 49(3), 33-35. http://www.cs.cmu.edu/afs/cs/usr/wing/www/publications/Wing06.pdf
Wolfram, S. (2016). How to Teach Computational Thinking. Blog Stephen Wolfram. Retrieved from: http://blog.stephenwolfram.com/2016/09/how-to-teachcomputational-thinking/