This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Netiquette in the YouTube social network: An analysis of the basic rules in the Divino Niño Educational Institution
Corresponding Author(s) : Rafael Enrique Guardo Cassiani
Revista Cedotic,
Vol. 8 No. 2 (2023): Education and learning mediated by ICT and social networks.
Abstract
Abstract
This article seeks to analyze the use of basic rules netiquettes through the social network YouTube in 7th grade students of the Divino Niño Educational Institution that allows us to know how they express themselves in digital environments in a pedagogical way through a synchronous session. The methodology used was the qualitative approach, descriptive type, the methodological design based on grounded theory, the population corresponds to 2400 Basic Secondary students using the Non-Probabilistic Convenience sampling technique to choose a sample of 20 students. First, a list of basic rules netiquettes was made, then the synchronous session was developed on the YouTube social network, subsequently the information was coded using the Microsoft Excel program and the analysis matrix was used as an instrument to carefully observe how they were. managed netiquettes within the virtual space. The results obtained demonstrate that students adequately handle netiquettes with a tolerant attitude, adequate time, not sending fraudulent links, making tags without prior consent, being a social and active user and not using emoticons, which should promote the use of netiquettes in online spaces in an educational way.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Abreu, O., Pla, R., Naranjo, M. y Rhea, S. (2021). La pedagogía como ciencia: su objeto de estudio, categorías, leyes y principios. Información tecnológica, 32(3), 131-140. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000300131.
Barrios, Y. D., Fabre, J. E., Zambrano, D., Guerrero, Z. E., y Ortiz, W. (2021). La interacción profesor-estudiante-grupo como sustento de la calidad de la clase de Educación Física. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 443-451. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2407.
Castro, A. (2016). Derecho a la intimidad en las redes sociales de internet en Colombia. Novum Jus, 10(1), 113–133. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2016.10.1.5.
Cebollero, A., Cano, J., & Orejudo, S. (2022). Impact of Online Emotions and Netiquette on Phubbing from a Gender Perspective: Educational Challenges. Journal of New Approaches in Educational Research, 11(1), 64-78. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2022.1.848
Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación. Febrero 8 de 1994. Do. No. 41214. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf.
López, J. (2018). YouTube como herramienta para la construcción de la sociedad del conocimiento. Rehuso, 3(1), 1-16. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/1225/1022.
Martín, I. & Merino, A. (2022). The use of netiquette in digital communications: A study of the user’s knowledge and experiences. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review / Revista Internacional De Cultura Visual, 9(Monográfico), 1–14. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3676.
Pérez, F. L., (2018). Políticas educativas en Colombia: en busca de la calidad. Actualidades Pedagógicas, (71), 193-213. doi: https://doi.org/10.19052/ap.4430.
Solórzano, W. L., Andrade, R. S., Lino, Y. J., & Marcillo, M. J. (2021). El correcto uso de las netiquetas en las redes sociales: las netiquetas en las redes sociales. UNESUM-Ciencias. Revista Científica Multidisciplinaria. ISSN 2602-8166, 5(3), 183-192. https://doi.org/10.47230/unesum-ciencias.v5.n3.2021.381.
Vallejos, N., Redon, S. & Angulo, F. (2020). ¿Son las redes sociales virtuales un espacio de ciudadanía? Psychology, Society, & Education. 12. 409. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/psye/article/view/2466.