![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
The management of the executive in public educational institutions. A case study
Corresponding Author(s) : Mervis Antonio García Bustillos
Revista Cedotic,
Vol. 8 No. 1 (2023): Bilingual education, new pedagogies and ICT
Abstract
The purpose of the investigation was to investigate the management of the director in a public educational institution. The research design is based on the socio-critical qualitative paradigm and the Participatory Action Research method. The techniques used in the diagnosis were the semi-structured interview applied focused and participant observation. The instruments will integrate the interview script, the notebook, the recorder and the interview summary matrices. A hermeneutical unit was built through the Atlas ti 6.0 software. The key informant turned out to be the director of the institution. This critical reflection made it possible to establish a consensual position between what is revealed in the educational institution with the ideal required from the nature of educational management, thus generating management parameters based on participatory action, which maximize operability. of the institution under high management impact standards. Therefore, the management of the manager in the educational field must be considered as a process to organize and control resources within the optimal conditions to guarantee the achievement of previously established educational and administrative objectives.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Artieda Rojas, J. R., Guarnizo Ponce, W. J., Caiza Vega, M. D. R., & Vayas Castro, G. S. (2021). Las habilidades gerenciales en la gestión pública. Revista Investigación y Negocios, 14(24), 149-156. https://doi.org/10.38147/invneg.v14i24.155
Duarte, R. J. S., Sequeira, L. Y. C., del Socorro Villanueva, J., & Castro, C. M. (2020). Estrés laboral y su relación con las condiciones de trabajo. Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 3(1), 104-119.https://doi.org/10.5377/recsp.v3i1.9794
Guerrero, P. N. P., & Ayabaca, D. M. G. (2020). El director escolar como líder de la comunidad educativa. Sociedad & Tecnología, 3(1), 29-38. https://doi.org/10.51247/st.v3i1.59
Martínez Cruz, E., & Moreno Olivos, T. (2022). Las prácticas de dirección en la escuela primaria: Un estudio de casos múltiples. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(46), 55-75. http://dx.doi.org/10.21703/0718-5162.v21.n46.2022.003
Nieto, O. S., Tello, K. O. S., Ramírez, C. L. A., Teves, R. M. V., & Masías, E. J. F. (2022). Gestión educativa y desempeño laboral de los directores de instituciones educativas de la provincia de Aymaraes, 2022. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 578-599. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2246
Pacheco-Ruiz, C., Rojas-Martínez, C., Niebles-Nuñez, W., & Hernández-Palma, H. G. (2022). Gestión gerencial creativa de las micro, pequeñas y medianas empresas manufactureras (MIPYMES) para el desarrollo de mejoramiento constante. Información tecnológica, 33(3), 67-80. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642022000300067
Pino Arcos, F., & Pasmanik, D. (2021). Creencias de directores de establecimientos educacionales municipales acerca del compromiso docente. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 71-90. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100071
Quero, E. R. M. (2020). Habilidades gerenciales: Herramientas para fortalecer la cultura organizacional en el ámbito educativo. Revista Scientific, 5(18), 276-288. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.18.14.276-288
Rojas Carrasco, O. A., Vivas Escalante, A. D., Mota Suárez, K. T., & Quiñonez Fuentes, J. Z. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, (28), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09
Rojas Fabris, M. T., Salas, N., & Rodríguez, J. I. (2021). Directoras y directores escolares frente a la Ley de Inclusión Escolar en Chile: entre compromiso, conformismo y resistencia. Pensamiento educativo, 58(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.7764/pel.58.1.2021.6
Sánchez Flores, Fabio Anselmo. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: consensos y disensos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13(1), 102-122. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2019.644
Solis, H. H. (2020). Habilidades gerenciales, toma de decisiones y gestión de las instituciones educativas de la UGEL 07. Saber Servir: revista de la Escuela Nacional de Administración Pública, (3), 140-147. https://doi.org/10.54774/ss.2020.03.09
Villanueva, L. K. B., Vera, K. C. T., & Intriago, D. A. V. (2020). Las habilidades gerenciales como aliado del líder para ejecutar la estrategia organizacional. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v33i1.2152