This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Gamification through serious game: another way for learning
Corresponding Author(s) : Juan Manuel Santacruz Valcarcel
Revista Cedotic,
Vol. 8 No. 2 (2023): Education and learning mediated by ICT and social networks.
Abstract
This article is derived from the research titled "Development of a serious game as a strategy for strengthening competencies in dimensional analysis of students in the basic sciences area." The methodology was framed under the hermeneutic-interpretive paradigm, qualitative approach, and the population was made up of fifteen (15) teachers and three hundred and eighty-eight (388) first-semester students who were taking physics, chemistry, mathematics, and biology courses from four (4) Colombian universities and one (1) Argentine university. The techniques used were questionnaires and semi-structured interviews supported by focus groups. The results showed that students prefer to solve problems using conversion factors, mathematical logic, and the use of the rule of three. On the other hand, teachers indicated that the basic topics that require the most support are stoichiometry, gases, and properties of matter. This led to the design of a serious game with its narrative script, where conceptual, cognitive, motivational, pedagogical-didactic, and gameplay elements were identified, to build skills and competencies in dimensional analysis.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Castro, Emilio J., y Miranda, Isaías. (2019). Demotivational and Motivational Experiences of Male Engineering Students to Study Math. The Case of Andrés Bello University in Santiago de Chile. Formación universitaria, 12(6), 83-92. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600083
Corbin, J., y Strauss, A. (2014). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Sage Publications Inc.
Domènech J. (2014) ¿Cómo lo medimos? Siete contextos de indagación para detectar y corregir concepciones erróneas sobre magnitudes y unidades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 398-409. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92031829011
González, E. (2017). La resolución y planteamiento de problemas como estrategia metodológica en clases de matemática. Atenas, 3(39). 64-72. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055149005/478055149005.pdf
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación, 6ta edición, McGraw Hill
Londoño, L. y Rojas, M. (2021). Determinación de criterios generales para el diseño de juegos serios: modelo metodológico integrador. Información tecnológica, 32(1), 123-132. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100123
López, C. (2016). El videojuego como herramienta educativa. Posibilidades y problemáticas acerca de los serious games. Apertura, 8(1), 1-15. http://www.scielo.org.mx/pdf/apertura/v8n1/2007-1094-apertura-8-01-00010.pdf
López, N., y Sánchez, L. (2010). El aburrimiento en clases. Procesos Psicológicos y Sociales, 6(1), 1-43. https://www.uv.mx/psicologia/files/2013/06/El-Aburrimiento-En-Clases.pdf
Mazzilli, D., Hernández, L., y De la hoz, S. (2016). Procedimiento para Desarrollar la Competencia Matemática Resolución de Problemas. Escenarios, 14(2). 103-119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5757835
Michael D. y Chen, S. (2006). Serious Games: Games That Educate, Train, and Inform. Cengage Learning PTR.
Morgan, D. (2019). Learning in liminality. Student experiences of learning during a nursing study abroad journey: A hermeneutic phenomenological research study. Nurse Educ Today. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2017.09.017
Trujillo, F. (2010). La organización del grupo-clase y de las tareas en la clase de educación física. Revista Digital de Educación Física, 1(2). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3175419
Zabala-Vargas, S., Ardila-Segovia, D., García-Mora, L. y Benito-Crosetti, B. (2020). Aprendizaje Basado en Juegos (GBL) aplicado a la enseñanza de la matemática en educación superior. Una revisión sistemática de literatura. Formación universitaria, 13(1), 13-26. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000100013