![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Living in community: eternalized voices in the classroom
Corresponding Author(s) : Angie Nataly Diaz Laverde
Revista Cedotic,
Vol. 7 No. 2 (2022): Las TIC en la Educación: entre la apropiación tecnológica y la mediación pedagógica. Volumen II
Abstract
When talking about Educational Inclusion (IE), this is attributed only to the teacher in special education and to the work with DcP; In some contexts, EI inclusive actions are aimed at training teachers to assume the inclusive school, however, the role played by the primary inhabitants, the students, is forgotten and isolated from these transformative actions. In this sense, for this research to recognize the role of the student in the EI processes of the municipality of Sopo-Cundinamarca, from the appropriation and understanding of otherness and otherness and the relationship with cooperative learning.
The research is in the sociocritical paradigm, with an Action Research approach, proposed by Jhon Elliot, (2000). The information collected had the informed consent of the participants, who were 420 students from the IEDs la Violeta, Rafael Pombo and CEIS.
It is concluded that students recognize differences as qualities of being, configuring the collective construction of a more inclusive society. In this way, the traditional roles that attend the EI processes are decentralized, envisioning a space for collective participation as agents of change and transformation.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Johnson, D. Johnson, R. & Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós, Buenos Aires Argentina.
Elliot, J. (2000). La investigación – acción en educación. Ediciones Morata, S.L. Recuperado de: https://www.terras.edu.ar/biblioteca/37/37ELLIOT-Jhon-Cap-1-y-5.pdf
Johnson, D. Johnson, R. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós SAICF. Buenos Aires: Argentina. Recuperado de: Johnson, D. Johnson, R. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Editorial Paidós SAICF. Buenos Aires: Argentina. Recuperado de: https://www.ucm.es/data/cont/docs/1626-2019-03-15-
Skliar, C. (2002). ¿Y si el otro no estuviera ahí? Notas para una pedagogía (improbable) de la diferencia. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Skliar, C. (2006). Palabras de la normalidad. Imágenes de la anormalidad. En Duzzel & Gutiérrez (Ed.). Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen (189-198). Manantial.