Issue
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
El uso de las TIC en edad preescolar y la educación en una segunda lengua
Corresponding Author(s) : Margarita Rosa De la Hoz Pertuz
Revista Cedotic,
Vol. 7 No. 1 (2022): ICT in Education: between technological appropriation and pedagogical mediation
Abstract
The research problem consisted of how to use Information and Communication Technologies in the learning of a second language in preschool. The main objective in the research was to develop cognitive skills using digital tools that lead to; locate content, open interactive screens, type (write), interact with the screen know programs (Windows, Power Point) that contribute to child development, allowing the child to learn meaningfully. The methodology used consisted of a theory design based on documentary with reflections on teaching praxis. The theoretical references were based on theories of the acquisition of a second language and learning focused on playful activities. The main results show the relevance of the use of digital environments in English classes in preschool and that the child can interact with applications to learn English. Among the main conclusions, it can be highlighted that the importance of ICTs and their use in preschool should be encouraged. The discussion proposes that tics at this level, in addition to allowing to expand the range of resources and didactic strategies in communication modalities, access to multiple educational resources and learning environments strengthens the knowledge of the infant.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Ayala Zárate, J. (2012). El Programa Nacional de Bilingüismo como fundamento para la política de bilingüismo lasallista. Revista de la Universidad de la Salle, 2012(59), 143-162.
Bermúdez Jiménez, J. R., & Fandiño Parra, Y. J. (2012). El fenómeno bilingüe: perspectivas y tendencias en bilingüismo. Revista de la Universidad de la Salle, 2012(59), 99-124.
Brousseau, G., & Warfield, V. (2020). Didactic situations in mathematics education. Encyclopedia of mathematics education, 206-213.
Collier, V. P. (1995). Acquiring a second language for school. Directions in language and education, 1(4), n4.
Diaz, R. M. (1983). Thought and two languages: The impact of bilingualism on cognitive development. En E. Gordon (Ed.), Review of Research in Education (Vol. I, pp. 23-54). Washington: American Educational Research Association.
Dorcasberro, A. S. (2003a). Tipos de bilingüismo y cognición. Recuperado de http://especializacion. cepe. unam. mx/contenidosesp/CEPE_adquisicion/u1/img/lecturas/ti pos_bilinguismo_cognicion. pdf.
Duursma, E., Romero-Contreras, S., Szuber, A., Proctor, P., Snow, C., August, D., & Calderón, M. (2007). The role of home literacy and language environment on bilinguals' English and Spanish vocabulary development. Applied Psycholinguistics, 28(1), 171-190.
Fessi, I. (2015). La adquisición de terceras lenguas: multilingüismo aditivo y substractivo. Dirāsāt Hispānicas. Revista Tunecina de Estudios Hispánicos, (2), 109-119.
Fielding, R. (2016). Bilingual identity negotiation in practice: Teacher pedagogy and classroom interaction in a bilingual programme. The Language Learning Journal, 44(2), 152-168.
Flory, E. V., & de Souza, M. T. C. C. (2009). Bilinguismo: diferentes definições, diversas implicações. Intercâmbio. Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, 19.
Hakuta, K., & Garcia, E. E. (1989). Bilingualism and education. American psychologist, 44(2), 374.
Hakuta, K., & Garcia, E. E. (1989). Bilingualism and education. American psychologist, 44(2), 374.
Hakuta, K., Ferdman, B. M., & Diaz, R. M. (1987). Bilingualism and cognitive development: Three perspectives. Advances in applied psycholinguistics, 2, 284-319.
Heredia, K. M. M., & Molina, J. E. S. (2018). Límites y alcances del Bilingüismo en el contexto del Plan Nacional de Desarrollo en Colombia 2014-2018. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información., 3(2), 26-26.
Iverson, J. M. (2010). Developing language in a developing body: The relationship between motor development and language development. Journal of child language, 37(2), 229-261.
Jaramillo Quilantan, R. B. (2012). Caso: El uso de las Tics en el nivel preescolar.
Lenneberg, E. H., & Lenneberg, E. (Eds.). (2014). Foundations of language development: A multidisciplinary approach. Academic Press.
Martínez, D., Melo, L. K., & Romo, J. L. (2015). Las tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación preescolar: algunos componentes metodológicos para su integración. Centro de Innovación Educativa ÁVACO.
McLaughlin, B. (1977). Second-language learning in children. Psychological Bulletin, 84(3), 438.
Muñoz, C. (2006). The effects of age on foreign language learning: The BAF project. Age and the rate of foreign language learning, 19, 1-40.
Newport, E. (1991). Contrasting conceptions of the critical period for language. In S. Carey & R. Gelman (Eds.), The epigenesis of mind: Essays on biology and cognition (pp. 111–130). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Padilla, K. A., Díaz, R. M., & Weathersby, E. K. (1991). The effects of bilingualism on preschoolers' private speech. Early Childhood Research Quarterly, 6(3), 377-393.
Penfield, W., & Roberts, L. (2014). Speech and brain mechanisms. In Speech and Brain Mechanisms. Princeton University Press.
Reifegerste, J. (2021). The effects of aging on bilingual language: What changes, what does not, and why. Bilingualism: Language and Cognition, 24(1), 1-17.
Schumann, J. H. (1975). Affective factors and the problem of age in second language acquisition. Language learning, 25(2), 209-235.
Shepperd, J. A., Grace, J. L., & Koch, E. J. (2008). Evaluating the electronic textbook: Is it time to dispense with the paper text? Teaching of psychology, 35(1), 2-5.
Signoret Dorcasberro, A. (2003). Bilingüismo y cognición: ¿cuándo iniciar el bilingüismo en el aula? Perfiles educativos, 25(102), 6-21.
Soto, J. E. (2008). El currículo intercultural bilingüe: la naturaleza humana integrada a su mundo cultural. Cooperativa Editorial Magisterio.
Soto-Molina, J. E. (2018). La interculturalidad en la adquisición del inglés: desde la diversidad hacia la equidad; Interculturalism in the acquisition of English: from diversity towards equality. Revista FAIA, 7(31), 8.
Soto-Molina, J. E.; Rodelo-MolinaSoto-, Milys Karina; Vanegas, Witt Jay (2021). Noción de alteridad en la educación como experiencia emancipadora del diálogo intercultural. Revista de Filosofía (Venezuela), (97), 295-312.
Soto-Molina, J. E; Rodelo Molina, Milys Karina; Vanegas, Witt Jay & González, B. P. A. (2020). Identidad cultural Caribe e innovación curricular en proyectos formativos. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, (93), 361-388.
Thomas, W. P., & Collier, V. P. (1998). Two languages are better than one. Educational leadership, 55, 23-27.
Thomas, W.P. and Collier, V. (1995). Research summary of study in progress: Results as of September 1995, language minority student achievement and program effectiveness.