Issue
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Life site: substrate of an environmental education for sustainability
Corresponding Author(s) : Maria nay Valero Avendaño
Revista Cedotic,
Vol. 5 No. 2 (2020): Inclusion strategies in education. The school as a sphere of all settings
Abstract
The environmental crisis that the planet is currently experiencing proposes challenges to teachers and they from the pedagogical space appropriate the Environmental Education for Sustainability, which implies incorporating strategies that contribute to the understanding of the problem for coherent and practical action from the context of coexistence of the actors. Under this perspective, the author unveiled a series of derivative concepts in a research process, including the Site of life, under the methods and techniques of the Grounded Theory (Strauss and Corbin, 2002) that grant properties and dimensions to approximate this to the substrate of a socio-environmental pedagogy (Valero, 2019). This article presents an excerpt of the reflections and results of the doctoral work on socio-environmental Pedagogy (Valero, 2019), in particular the referential aspects of Environmental Education for Sustainability, the context of the Bioregion and the properties and dimensions of the Site of life. Finally, the pedagogical proposals for the approach in the practical fact of the concept are presented considering as a thread the reflection-apprehension-contextualization-action processes by the actors involved.
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Arias, M. & Giraldo, C. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Medellín:
Revista Investigación y educación en enfermería. 29 (3), 500-514. Disponible en https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/iee/article/view/5248/9922.
Azeredo, T. (2003). Comprender y enseñar: por una docencia de la mejor calidad.
Barcelona. Editorial:Graó.
Buendía, L. & Berrocal, E. (2001). La ética de la investigación educativa. España: Universidad
de Granada
Cortina, A & Conill, J. (2000). 10 palabras claves en ética de los profesionales. Navarra, Verbo
divino
Cullen, C. (2008) Entre desarrollo y educación; ética ¿dónde habitas? Educarnos.
Disponible en https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article3339
Echeverría, J (1995). Filosofía de la ciencia. Disponible en:
https://losapuntesdefilosofia.files.wordpress.com/2017/11/echeverria_filosoficc81a-de-la-ciencia.pdf
Garrido, P. (1998) El mundo de la globalización y sus repercusiones en el desarrollo
educativo. En: Ferro, Bayona, J. Amar. Desarrollo humano, perspectiva siglo XXI, ediciones, Uninorte, Bogotá.
García, N. (2000). La globalización imaginada, Paidós, Buenos Aires.
Freire, P. (1974). Educación para el cambio social. Buenos Aires. Editorial: Tierra Nueva.
Fingermann, G. (1981). Fundamentos de Psicotécnica. Buenos Aires, Argentina: Librería El
Ateneo Editorial.
Fullat, O. (1987). Filosofía de la Educación: Conceptos y Límites. Revista Educar. Universidad
Autónoma de Barcelona.
Heidegger, M (2003) Ser y tiempo. Madrid. Editorial Trotta.
Husserl. (2009). La filosofía, ciencia rigurosa, Trad. Miguel García Baró. Madrid. Ediciones
encuentro.
Kant, I. (1998). Critica de la razón pura. Volumen I. Buenos Aires, editorial: Losada
Noreña, A, Moreno, N. Rojas, J & Rebolledo, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y
éticos en la investigación cualitativa. 12 (3), 263-274. Chía. Disponible en: http://jbposgrado.org/icuali/Criterios%20de%20rigor%20en%20la%20Inv%20cualitativa.pdf
Singer, P. (1995) Ética para vivir mejor. Barcelona, Ediciones Ariel.
Soto, J & Rodelo, M. (2020). La cultura de la exclusión en el discurso político de los
universitarios colombianos. Revista Cedotic Vol. 5. No. 1. (5-27). Enero-Junio/ 2020