- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Racial Amnesia and Queer Identities in Carlos Fuentes’s “Chac Mool”
Corresponding Author(s) : David S. Dalton
Cuadernos de Literatura,
No. 35 (2022): enero-junio
Abstract
Few of Carlos Fuentes’s short stories have achieved greater recognition than “Chac Mool,” which has been anthologized on numerous occasions. Most of the scholarship centers on how the story treats the tensions inherent to the promotion of a modernity-driven, mestizophillic postrevolutionary state and the pre-Columbian cosmologies that continued to exist in the country well into the twentieth century. In this reading, Filiberto’s ultimate death by drowning in Acapulco results from his ignorance about pre-Columbian deities. This article validates previous readings while also suggesting that Fuentes’s story opens possibilities for parallel readings that emphasize different cultural critiques. Alongside the nationalist paradigm, we posit a queer reading of the story. When read through this register, our interpretation of different elements of the story—particularly the narrative surrounding Filiberto’s ultimate death—necessarily shifts. Beyond simply criticizing a nationalist order that reified its Indigenous past while remaining ignorant about pre-Columbian peoples, the story also communicates the author’s uneasiness with the role that gay and LGBTQ+ individuals were playing in national literature.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Acker, B. (1984). El cuento mexicano contemporáneo: Rulfo, Arreola y Fuentes. Madrid: Playor.
Alonso, A. M. (2004). Conforming Disconformity: ‘Mestizaje,’ Hybridity, and the Aesthetics of Mexican Nationalism. Cultural Anthropology, 19(4), 459-490.
Arrington, M. (1990). The God Made Flesh: Some Observations on Syncretism and Identity in ‘Chac Mool’. In A. M. Hernández de López (Ed.). Interpretaciones de la obra de Carlos Fuentes: Un gigante de las letras hispanoamericanas (235-241). Madrid: Ediciones Beramar.
Basave Benítez, A. (1992). México mestizo. México: Fondo de Cultura Económica.
Bonfil Batalla, G. (2002). The Problem of National Culture. In G. Joseph and J. Henderson (Eds.), The Mexico Reader: History, Culture, Politics (28-32). Durham: Duke University Press.
Campa Marcé, C. (2009). Carlos Fuentes entre Maupassant y Cortázar (pasando por Borges): “Chac Mool” y el relato como montaje. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 43, 1-6. http://www.actiweb.es/hipertextos/archivo10.pdf
Ciccone, A. J. (1973). The Artistic Depiction of Fantasy-Reality in the Uncollected Short Stories (1949-57) of Carlos Fuentes. Journal of Spanish Studies: Twentieth Century, 1(3), 127-139.
Ciccone, A. J. (1975). La reencarnación sobrenatural como elemento fantástico en Los días enmascarados de Carlos Fuentes. In D. Yates (Ed.), Otros mundos, otros fuegos: Fantasía y realismo mágico en Iberoamérica (113-116). Michigan: Michigan State University Press.
Ciccone, A. J. (1975b). The Supernatural Persistence of the Past in “Los días enmascarados”. Latin American Literary Review, 3(6), 37-48.
Cornejo Polar, A. (1994). Mestizaje, transculturación, heterogeneidad. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 20(40), 368-371.
Dalton, D. S. (2018). Mestizo Modernity: Race, Technology, and the Body in Postrevolutionary Mexico. Florida: University of Florida Press.
De Alba González, M. (2010). Sentido de lugar y memoria urbana: envejecer en el centro histórico de la Ciudad de México. Alteridades, 20(39), 41-55.
Duncan, C. (2010). Unraveling the Real: The Fantastic in Spanish-American Ficciones. Temple: Temple University Press.
Edelman, L. (2004). No Future: Queer Theory and the Death Drive. Durham: Duke University Press.
Faris, W. B. (2002). The Question of the Other: Cultural Critiques of Magical Realism. Janus Head, 5(2), 101-119.
Filer, M. E. (1984). Los mitos indígenas en la obra de Carlos Fuentes. Revista Iberoamericana, 50(127), 475-489.
Fuentes, C. (1982). Chac Mool. In C. Fuentes, Los días enmascarados (pp. 9-27). México: Ediciones Era.
Fuentes, C. (1980). Chac Mool. (M. Sayers Peden, Trad.). In C. Fuentes, Burnt Water (3-14). New York: Farrar, Straus, and Giroux.
Fuentes, C. (1972). Tiempo mexicano. México: Editorial Joaquín Mortiz.
Fuentes, C. (1975). Terra nostra. México: Editorial Joaquín Mortiz.
Fuentes, C. (1990). Valiente mundo nuevo. Madrid: Mondadori.
Fuentes, C. (1998). El espejo enterrado. México: Taurus.
Fuentes, C. (1994). Nuevo tiempo mexicano. México: Nuevo Siglo.
Fuentes, C. (2016). La región más transparente. México: Debolsillo.
Gallina, M. (2011). De la piedra al vello: la corrupción de la materia y de la conciencia en “Chac Mool” de Carlos Fuentes. In M. Chocano, W. Rowe and H. Usandizaga (Eds.). Huellas del mito prehispánico en la literatura latinoamericana (253-265). Madrid/Frankfurt: Iberoamericana/Verveurt.
Gamio, M. (1916). Forjando patria: Pro nacionalismo. México: Porrúa.
González, A. (2020). The Queering of Chac Mool. The Latin Americanist, 64(1), 62-76.
Gottardi, S. (2013). “Chac Mool”: ¿Horror gótico o imaginación activa? Hipertexto, 17, 169-176.
Grisales, N. (2003). En Tepito todo se vende menos la dignidad. Espacio público e informalidad económica en el Barrio Bravo. Alteridades, 13(26), 67-83.
Gutiérrez-Mouat, R. (1985). Carlos Fuentes y el relato fantástico. Modern Language Studies, 15(1), 39-49.
Gutiérrez-Mouat, R. (2004). Gothic Fuentes. Revista Hispánica Moderna, 47(1-2), 297-313.
Hall, K. (2009). ‘Chac Mool’ A vampire test: Stoker, Maupassant, and other antecedents. In K. Hall and R. Muñoz-Hjelm (Eds.). Studies in Honor of Lanin A. Gyurko (319-333). Arizona: Johns Hopkins University Press.
Harss, L. (1977). Los nuestros. Buenos Aires: Sudamericana.
Hayner, N. S. (1945). Mexico City: Its Growth and Configuration. American Journal of Sociology, 30(3), 359-371.
Hernández de López, A. M. (1988). Introducción. In A. M. Hernández de López. La obra de Carlos Fuentes: una visión múltiple (11-15). Madrid: Pliegos.
Hind, E. (2019). Dude Lit: Mexican Men Writing and Performing Competence, 1955-2012. Arizona: University of Arizona Press.
Irwin, R. M. (2003). Mexican Masculinities. Minnesota: University of Minnesota Press.
Janzen, R. (2015). The National Body in Mexican Literature: Collective Challenges to Biopolitical Control. Camden: Palgrave Macmillan.
Josephs, A. (1983). The end of Terra nostra. World Literature Today, 57(4), 563-567.
Lomnitz, C. (1992). Exits from the Labyrinth: Culture and Ideology in the Mexican National Space. California: University of California Press.
Lomnitz, C. (2001). Deep Mexico, Silent Mexico: An Anthropology of Nationalism. Minnesota: University of Minnesota Press.
López-Beltrán, C. and García Deister, V. (2013). Scientific Approaches to the Mexican Mestizo. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 20(2), 391-410.
Lucet, G. and Casas, A. (December 10, 2018). Modeling of an Aztec Sculpture with Photogrammetry. CIPA Conference Proceedings. México. http://congressgate.com/cipa/proceedings/pdfs/B-2/Lucet.pdf
Lund, J. (2012). The Mestizo State: Reading Race in Modern Mexico. Minnesota: University of Minnesota Press.
Martínez, G. (2010). La “otra” casa tomada: “Chac Mool” de C. Fuentes. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, 32. http://webs.ucm.es/info/especulo/numero32/casatoma.html
McBride-Limaye, A. (1985). Constructing the ‘New World’ in the Works of Carlos Fuentes. Comparative Civilizations Review, 12(12), 44-67.
Moraña, M. (2018). The Monster as War Machine (A. Ascherl, Trad.). Amherst/New York: Cambria Press.
O’Connell, M. (2007). El monstruo en el espejo: Miedo de sí mismo en la literatura grotesca. Céfiro, 7(1-2), 86-94.
Ordiz Vásquez, F. J. (1992). Carlos Fuentes y la identidad de México. Revista Iberoamericana, 59(159), 527-538.
Ordiz Vásquez, F. J. and Ordiz, I. (2012). Ecos del gótico en México: Carlos Fuentes y otros narradores contemporáneos. Siglo Diecinueve, 18, 315-332.
Oviedo, J. M. (1977). Fuentes: sinfonía del Nuevo Mundo. Hispamerica 6(16), 19-32.
Palomino, R. J. (2011). La isotopía en el cuento el “Chac Mool” de Carlos Fuentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 18, 55-64.
Palou, P. A. (2014). El fracaso del mestizo. México: Paidós.
Paz, O. (2004). El laberinto de la soledad. Postdata. Vuelta a El laberinto de la soledad. México: Fondo de Cultura Económica.
Perilli, C. (2003). Mestizaje y Arielismo en la escritura de Carlos Fuentes. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 23, 1-9. http://www.ucm.es/info/especulo/numero23/mestizaj.html
Price, D. W. (1999). History Made, History Imagined. Contemporary Literature, Poesis, and the Past. Illinois: University of Illinois Press.
Prieto, F. (1988). Carlos Fuentes: densidad moral y realidad social en México. In A. M. Hernández de López. La obra de Carlos Fuentes: Una visión múltiple (355-366). Madrid: Pliegos.
Quezada Camberos, S. (November 29, 2012). Mitos de la mexicanidad en ‘Chac Mool’ de Carlos Fuentes. XV Encuentro de Latinoamericanistas Españoles (1080-1085). Madrid: Trama editorial. https://shs.hal.science/halshs-00876363
Reeve, R. (1971). Carlos Fuentes and the New Short Story in Mexico. Studies in Short Fiction, 8(1), 169-179.
Ruiz-Pérez, I. (2017). “Chac Mool” de Carlos Fuentes y “Coatlicue” de Elena Poniatowska: tiempos, presencias, diálogos. Bulletin of Hispanic Studies, 94(5), 529-543. https://doi.org/10.3828/bhs.2017.34
Sacket, A. (2010). Fun in Acapulco? The Politics of Development on the Mexican Riviera. In D. Berger and A. Grant (Eds.). Holiday in Mexico: Critical Reflections on Tourism and Tourist Encounters (161-182). Durham: Duke University Press.
Sánchez Prado, I. M. (2009). Naciones intelectuales: las fundaciones de la modernidad literaria mexicana. West Lafayette: Purdue University Press.
Sánchez Sarmiento, R. (1988). La literatura de Carlos Fuentes: otra realidad. In A. M. Hernández de López. La obra de Carlos Fuentes: una visión múltiple (367-374). Madrid: Pliegos.
Schmidt, H. C. (1978). The Roots of Lo Mexicano. Texas: A&M University Press.
Tuñón, J. (2006). Femininity, ‘Indigenismo’, and Nation: Film Representation by Emilio ‘El Indio’ Fernández. In J. Olcott, M. Vaughan and G. Cano (Eds.). Sex in Revolution (81-96). Durham: Duke University Press.
Tyler, J. (1989). ‘Chac Mool’: A Journey into the Fantastic. Hispanic Journal, 10(2), 177-183.
Valverde, C. (2002). Pasado soterrado y masculinidad perdida en “La muñeca reina” y “Chac Mool”. Hispanic Journal, 23(2), 67-78.
Vasconcelos, J. (2010). La raza cósmica. México: Porrúa.
Vaughan, M. K. and Lewis, S. E. (2006). Introduction. In M. K. Vaughan and S. E. Lewis. The Eagle and the Virgin: Nation and Cultural Revolution in Mexico, 1920-1940 (1-20). Durham: Duke University Press.
Williams, R. (1996). The Writings of Carlos Fuentes. Texas: University of Texas Press.