- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
George Lamming and the BBC’s “Caribbean Voices”: Discussions on the Autonomy of the West Indian Literature
Corresponding Author(s) : Marcelo José Cabarcas Ortega
Cuadernos de Literatura,
No. 25 (2017): CUADERNOS DE LITERATURA
Abstract
This paper addresses the controversy held by George Lamming, Derek Walcott, Edward Brathwaite and V.S. Naipaul about the possibility of an authentic west indian literature, highlighting the role of the radio program “Caribbean Voices” in the diffusion of this debate. This text contributes to the field of Caribbean literary studies because it approaches the way in which mid-century west indian intellectuals gave form to novels and poetics that, by questioning the colonial racial and cultural imaginaries, gave impulse to a project of aesthetic autonomy which dialogued, at the same time, with other forms of critical thinking that appeared in the region. This reflection is based on the textual analysis of the authors’ essays and works of fiction, seeking to identify, in the light of the postcolonial theory, the ideological features that legitimize or question the symbolic hierarchies manifested in the works. The analysis of the works shows a more autonomous way of interrogating, questioning and describing the historical dynamics of alienation and dispossession that are inserted in their discursive frameworks. The latter is significant, as it marks both the aesthetic maturation of the Caribbean literature in English and its authors, and its entry into the international literary field.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Bentley, N. (2005). Form and Language in Sam Selvon’s. The Lonely Londoners. Ariel, a review in English literature, 36(3), 67-84.
Brathwaite, E. (1984). History of the Voice: Development of Nation Language in Anglophone Caribbean Poetry. London (UK): New Beacon books.
Brathwaite, E. (1995). Jazz and The West Indian Novel. En B. Ashcroft, G. Griffiths y H. Tiffin. (Eds.), The Post-Colonial Studies Reader (pp.327-331). London and New York (UK-USA): Routlegde.
Brathwaite, E. (2010). Historia de la voz. El desarrollo del lenguaje nación en la poesía caribeña anglófona. En F. Bonfligio (Ed.), La unidad submarina, ensayos caribeños (pp.117-167). Buenos Aires, Argentina: Ediciones Catatay.
Clarke, A. (2011). Poetas del Caribe anglófono. La Habana: Casa de las Américas. Gikandi, S. (1986). George Lamming’s in the Castle of my Skin. Nairobi, Kenya: Heinemman. James,
C.R.L. (1997). Minty alley. Mississippi (USA): University of Mississippi.
Lamming, G. (1979). En el Castillo de mi piel. La Habana, Cuba: Casa de las Américas.
Lamming, G. (1989). Transcript of an interview with George Lamming. Port of Spain, Trinidad and Tobago: Banyan Pancaribbean. Recuperado de http://www.pancaribbean.com/banyan/lamming.htm.Dill
Lamming, G. (2004). The Pleasures of Exile. Michigan, United States: Ann Arbor Paperback.
Lamming, G. (2005). In the Castle of My Skin. Michigan, United States: Ann Arbor Paperback.
Lamming, G. (2010). Los placeres del exilio. La Habana, Cuba: Casa de las Américas. Naipaul,
V.S. (2010). The Middle Passage. New York (USA): Vintage Books.
Schwarz, B. (2003). West Indian Intelectuals in Britain. Manchester (UK): Manchester University Press.
Simoes Da Silva, A. J. (2000). The Luxury of Nationalist Despair: George Lamming’s Fiction as a Decolonizing Project. Amsterdam, Netherlands: Rodopi.
Walcott, D. (1974). The Caribbean: Culture or Mimicry? Journal of Interamerican Studies and World Affairs, 16(1), 3-13.
Walcott, D. (1996). Las Antillas: fragmentos de una memoria épica. La jornada semanal 87, 3-6.
Walcott, D. (1998). What the Twighlight Says. New York (USA): Farrar, Strauss and Giroux.
Walcott, D. (1999). La musa de la historia. Fractal, 14(4), 33-66.
Walcott, D. (2015). The Antilles: Fragments of Epic Memory. Estocolmo, Suecia: nobelprize.org. Recuperado de http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/ literature/laureates/1992/walcott-lecture.html
Wambu, O. (2011). Black British Literature since Windrush. London (UK): BBC. Recuperado de http://www.bbc.co.uk/history/british/modern/literature_ 01.shtml