Date Log
Ethnomathematical connections between geometric figures in the elaboration of a backpack made with sack pita
Corresponding Author(s) : Yuliana Dominguez
Investigación y Acción,
Vol. 2 No. 2 (2022): Investigación y Acción
Abstract
In the present work, the ethnomathematical connections between the backpacks made with sack pita and the formal mathematics observed in the books were investigated, it was developed from a qualitative ethnographic approach, where a participant was selected who provided the information voluntarily, an observation and a semi-structured interview were carried out and the data were analyzed. The results show that connections can be made between geometric figures and formal mathematics and as a result of this make a class where relationships are related to geometric figures such as the rectangle and the circle look for area and perimeter through processes of arithmetic operations to know the amount of pita that is needed to build a backpack and how much it could be sold.
Keywords
References
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in Education. 8th Edition. Routledge.
D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: elo entre las tradições e a modernidad. Colección: Tendencias en educación matemática. Belo Horizonte, MG: Autêntica
D’Ambrosio, U. (2005). Etnomatemática: arte ou técnica de explicar o conhecer. Ática.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. Mc Graw Hill.
Soza Valverde, M., y Dávila Espinoza, A. L. (2012). ETNO-MATEMÁTICA EN INDÍGENAS ULWAS, COMUNIDAD DE KARAWALA, REGIÓN AUTÓNOMA ATLÁNTICO SUR, NICARAGUA. Ciencia E Interculturalidad, 11(2), 70–87. https://doi.org/10.5377/rci.v11i2.960
Rodríguez-Nieto, C. A. (2021). Conexiones Etnomatemáticas entre conceptos geométricos en la elaboración de las tortillas de Chilpancingo, México. Revista de investigación, desarrollo e innovación, 11(2), 273-296.
Rodríguez-Nieto, C. A., Velásquez-Calderón, D., Muñoz-Orozco, A., Mercado-Porras, K., & Cervantes-Barraza, J. (2022). Investigando las Conexiones Etnomatemáticas entre las Formas de Quesos y Tambores Musicales en Chilpancingo, México. Una Contribución a la Didàctica De la Geometría. Journal of Mathematics and Culture, 16(1), 119-152.
Rodríguez-Nieto, C. A. (2020). Explorando las conexiones entre sistemas de Medidas usados en prácticas cotidianas en el municipio de Baranoa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, e-857. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.857
Rodríguez-Nieto, C. (2020). Etnomatemáticas: conexiones entre prácticas cotidianas y la Matemática. Boletim RediNet-Brasil, 4 (23), 9.
Rodríguez-Nieto, C., Mosquera, G., & Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medidas no Convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Cenizas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(1), 6-24.
Rodríguez-Nieto, C. (2020). Etnomatemáticas: conexiones entre prácticas cotidianas y la Matemática. Boletim RediNet-Brasil, 4 (23), 9.
Rodríguez-Nieto, C. A., Escobar-Ramírez, Y. C., Moll, V. F., & Araújo, A. A. (2022). Conexiones etnomatemáticas y matemáticas activadas por un profesor en la creación y resolución de problemas matemáticos, Acta Scientiae 25(1), 86-121.DOI:10.17648/acta.scientiae.7356
Saumell Marrero, N. (2021). La etnomatemática. Su importancia para un proceso de enseñanza aprendizaje con significación social y cultural. Revista Conrado, 17(82), 103-110.
Soza, M. y Dávila, A. (2012). Etno-matemática en indígenas Ulwas, comunidad de Karawala, Región Autónoma Atlántico Sur, Nicaragua. Ciencia e Interculturalidad, 11(2), 70-87.
Valencia-Salas, A. P., González, A. E., Bustos, M., Carretero, F., & Hurtado-Martínez, M. L. (2014). Etnomatemática africana. Colombia: Bogotá Humana. http://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/handle/001/575