Date Log
Analysis of the designs of wooden canoes elaborated in Suan-Atlantico
Corresponding Author(s) : Katerin Meza De La Rosa
Investigación y Acción,
Vol. 1 No. 2 (2021): Investigación y Acción
Abstract
This research presents an analysis of the designs that are used in the elaboration of wooden canoes in the municipality of Suan-Atlántico, the interpretation of geometric thought was taken as a reference in methodologies proposed by Gerdes (1999) and Aroca (2009). Which have been applied in other continents such as Africa and South America. The craftsmen address symmetry in their designs, the symmetrical figures correspond to trapezoids organized one on each side of the canoe, this being a language of interpretation by researchers that is validated at the time of showing the results to the academic community. It was evidenced that the canoes present different types of symmetry such as Axial, Central and Longitudinal, allowing an Ethnomathematical connection to be made between the elaboration of said artifact and the aforementioned mathematical knowledge.
Keywords
References
2. Aroca, A. (2016). La definición etimológica de Etnomatematica e implicaciones en Educación Matemática. Educación matemática, 28(2), 175-195.
3. Acosta MT. Diseño del casco de embarcación ligera tipo canoa-kayak para uso deportivo y recreativo. [España]: Universidad Politécnica de Valencia; 2017.
4. Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Paidós.
5. Carneiro, K. (2012). Cultura Surda na aprendizagem matemática da sala de recurso do Instituto Felipe Smaldone: uma abordagem etnomatemática. Anais do 4º Congresso Brasileiro de Etnomatemática.
6. D Ambrosio, U. (2001). How is ethnomathematics and how can it help children in schools? . National Council of teachers of mathematics, 308-325.
7. Ibarra Graso, D. (1949). Historia de la Navegación primitiva, . Liverali Editor.
8. Lupton, E. (2008). Graphic design the new basics. . Prinston architectural press.
9. Márquez, A. I. (2014). Catboat, Lanchs and Canoes: apuntes para una historia de las relaciones de las Islas de Providencia y Santa Catalina con el Caribe centroamericano e insular a través de la construcción y el uso de embarcaciones en
madera. (U. F. Fluminense, Ed.) Revista Internacional de História Política e Cultura Jurídica, 6(3), 480-508.
10. Márquez, A. I. (2005). Los pescadores artesanales de Old Providence Island: una aproximación al estudio de las relaciones seres humanos – medio ambiente. Providencia Isla.
11. Morales, M., Aroca-Araujo, A., & Álvarez, L. (2018). tnomatemáticas y Educación matemática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Latinoamericana de Etnomatemática, 120-141.
12. Morales, O., & De la Vega, R. (2014). Fundamento del diseño. Cara Parens .
13. Quircke, T. (1952). Canoes, the World Over. University of Illinois Press.
14. Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Envión.
15. SCHWANTES, V., XAVIER, M. P., SCHWANTES, E., SCHWANTES, D., JUNIOR, A., KRACKE, E., & JUNIOR, É. (2019). Etnomatemática: Una reflexión sobre las matemáticas utilizadas por los albañiles. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento., 46-66.
16. Scott, R. (1980). Design fundamentals . Mc Grow Hill.
17. Staden, J. (1944). Vera historia y descripción de un pais de las salvages desnudas feroces gentes devoradas de hombre situada en el nuevo mundo América . Universidad de Buenos ires.