![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
the Theater pedagogy: learning experience to improve interpersonal relationships in school-age students with visual impairment
Corresponding Author(s) : Daniela Andrea Sierra Herrera
Revista Cedotic,
Vol. 6 No. 1 (2021): Educación, lectoescritura e interculturalidad.
Abstract
ABSTRACT
Interpersonal relationships in students with visual disabilities are a vitally important foundation for the proper process of communication, interaction and sociability with the context they face in their daily lives. With the above, it is not only sought to strengthen the learning process, it is a strategy that allows them to achieve assertive interaction within society. Through the theater's own tools, it seeks to establish the strengths and weaknesses of students with visual disabilities and their peers without disabilities. The theatrical pedagogy manual is taken as a reference framework, in which a wide range of tools are offered that favor the aforementioned social processes, and thus cause an impact on the individuals involved, since it is found in the document in question, a relevant strategy that responds to the educational and social needs found in students, demonstrating in other contexts a favoring of interpersonal relationships, since it is based on observation, evaluation and intervention parameters, thus guaranteeing the adequate development of social skills. This research is oriented on the socio-critical paradigm based on the conception of García (2008), the type of research is qualitative, and its design is Action-Research. For the development of this strategy, students with visual disabilities were taken as a sample, at the elementary school level and with teachers from the collaborating institution. Investigative instruments that helped to carry out this postulate were also taken into account, such as participatory observation, field diaries, checklist, interviews and the adaptation of the Manual of Theater Pedagogy by the author García-Huidobro (1996). In this way, the proposal is based on the pedagogical theater, as an innovative strategy, which is adjusted to the pedagogical environment that characterizes a school, in addition to this, a performance can be carried out at any educational level that you want to use. It should be noted that, being a methodology adjusted to the needs of students with visual disabilities, it gives it an interdisciplinary character, guaranteeing a strengthening in the learning mechanisms in which they want to work.
Keywords: pedagogy, theater pedagogy, interpersonal relationships, visual impairment.
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
BIBLIOGRAFIA
Arias Roura, M. E. (2010). Relaciones interpersonales entre niños con discapacidad visual y sus compañeros videntes en el contexto educativo regular (Bachelor's thesis). Retrieved from http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/2835
Bravo,G. Saltos, A. Calderon, S y Velez, A.(2020). Habilidades sociales de estudiantes con discapacidad auditiva y visual. Dominio de las ciencias. Vol.6 (No. 2),5. Recuperado desde: https://www.saberespractico.com/investigacion/apa/como-citar-un-articulo-de-revista-segun-la-normativaapa/#:~:text=Apellido%2C%20Inicial%20del%20Nombre.,que%20se%20encuentra%20el%20art%C3%ADculo.
Contreras, C. Diaz, B. y Hernandez, E. (2012) Multiculturalidad: su análisis y perspectivas a la luz de sus actores, clima y cultura organizacional, prevalecientes en un mundo globalizado. Eumed.net enciclopedia virtual. [versión electrónica]. Málaga, España. Eumed.net enciclopedia virtual, https://www.eumed.net/librosgratis/2012a/1159/bases_teoricas_relaciones_interpersonales.htm
Daza González, L. (2015). La pedagogía teatral como metodología de enseñanza.
García, V. (1996). Manual de pedagogía teatral. Editorial Los Andes.
Macías Franco, L. X. (2017). La pedagogía teatral en el desarrollo de habilidades socio-comunicativas.
Ministerio de Educación Nacional (2017). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. Bogotá.
Organización Nacional de Ciegos Españoles (ONCE), (2021). Discapacidad Visual. [Web log post]. Recuperado de: http://www.once.es/new/servicios-especializados-en-discapacidad-visual/discapacidad-visual-aspectos-generales
Rosa, G., Navarro-Segura, L., & López, P. (2014). El aprendizaje de las habilidades sociales en la universidad: Análisis de una experiencia formativa en los grados de educación social y trabajo social. Formación universitaria, 7(4), 25-38.