Date Log
Teaching strategies to work on diversity in the mathematics classroom: systematic review
Investigación y Acción,
Vol. 3 No. 2 (2023): Investigación y Acción
Abstract
Objective: Identify and characterize, in the different investigations, the strategies to work on diversity in mathematics classes in basic education and contribute to the debate concerning current problems. Method: This research was based on a systematic bibliographic review, through which research related to the various strategies to work on diversity in the classroom was searched from different databases. The established review period was eight years, from 2015 to 2023. Results: Teaching strategies to work on diversity in mathematics learning are characterized by adapting to different contexts and populations, taking into account social, cognitive, emotional and physical limitations of students. There are four fundamental aspects that can be highlighted. First, there is Universal Learning Design (UDL) where teachers identify the learning characteristics of students and design the lesson plan based on these characteristics. Secondly, the creation of interactive spaces between students stands out, where they work together in small groups. Finally, a variety of materials are used to respond to different learning styles.
Keywords
References
Anijovich, R., Malbergier, M., & Sigal, C. (2005). ¿Iguales pero diferentes? Eccleston. Estudios sobre el nivel inicial, 1(2). https://ieseccleston-caba.infd.edu.ar/sitio/numeros-publicados/upload/Revista_N2.pdf
Bermúdez, EA, Gutierrez, H, Wagner, G. (2018) Formación de profesores para una educación matemática en y para la diversidad. Sophia, 14(1) 65-74.
Castro, C. C.; Torres, E. (2017). La educación matemática inclusiva: una experiencia en la formación de estudiantes para profesor. Infancias Imágenes, 16(2), 295-304.
Castro, P; Gómez, P. (2019). La comunidad colombiana de Educación Matemática: diversidad y evolución. En Schubring, Gert; Bello, Jhon Helver; Vacca, Harold (Eds.), V Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática (pp. 124-138). Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/13532...
Dussan, C. P. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Educación y desarrollo social, 5(1), 139-150. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5329217
Dussan, C. P. (2010). Educación inclusiva: Un modelo de educación para todos. ISEES: Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior, (8), 73-84.
López Ordoñez, J., Hidalgo Paredes, H. D., Mera Gutiérrez, E. A., & Patiño Giraldo, L. E. (2015). Aprendizaje basado en problemas, como potencializador del pensamiento matemático.
Lagos Garrido, O. M. (2019). Diseño universal para el aprendizaje: una experiencia innovadora en el aula matemática de octavo año básico. Revista de estudios y experiencias en educación, 18(36), 257-267.
Mercado, S. Y., Villadiego, K. J., & Rodríguez, E. E. (2021). Fortaleciendo Habilidades del Pensamiento Crítico en Estudiantes con TDAH, a través de Ecuaciones Lineales. Conocimiento, Investigación y Educación CIE, 1(11), 44-54.
Morales, M., Valencia, L., Múnera, M., & González, S. (2022). Prácticas de enseñanza para atender a la diversidad en la educación matemática. Cuadernos Pedagógicos, 24(33), 1–8. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/cp/article/view/349200
Moreno Arboleda, Y., Ramos Polo, R.., (2021). Aulas inclusivas y atención a la diversidad – Un estudio de caso I. ED la Paz Apartadó Antioquia. Revista de Educación Inclusiva, 14(2), 196-205.
Peres, E. (2020) Enseñanza y aprendizaje de las cuatro operaciones básicas mediante estrategias lúdicas para sexto año de Educación General Básica, Unidad Educativa 16 de abril. [Tesis de pregrado] Universidad Nacional de Educación, Azogues. http://repositorio.unae.edu.ec/bitstream/56000/1463/1/56%20tt.pdf
Ramos-Estrada, D. Y., García-Cedillo, I., Sotelo-Castillo, M. A., López-Valenzuela, M. I., & Murillo-Parra, L. D. (2020). Validación de un instrumento de estrategias para fortalecer el aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 24(1), 107-121.
Ros, M. S. (2017). Pensamiento y lenguaje matemático en el contexto de la educación infantil: Un acercamiento interpretativo.
Sánchez-García, J. (2023). Atención a la diversidad en la educación normal. Revista Eduscientia. Divulgación De La Ciencia Educativa, 6(11), 125–137. Recuperado a partir de https://eduscientia.com/index.php/journal/article/view/229
Tomlinson, C. A., & Vitale, G. (2005). Estrategias para trabajar con la diversidad en el aula. Buenos Aires: Paidós.
UNESCO. (1990). Declaración mundial sobre educación para todos y marco de acción para satisfacer las necesidades básicas de aprendizaje. Francia. Unesco. https://www.postgradoune.edu.pe/pdf/documentos-academicos/ciencias-de-laeducacion/26.pdf
Uribe Dorantes, A. E., & Méndez Ojeda, J. I. (2023). Estrategias de Enseñanza Inclusiva de las Matemáticas en Educación Básica: Revisión Sistemática. Revista Digital: Matemática, Educación e Internet, 23(1).