Date Log
Main teaching strategies for strengthening citizenship skills in students with intellectual disabilities
Investigación y Acción,
Vol. 3 No. 1 (2023): Investigación y Acción
Abstract
Introduction: Education has advanced towards the development of new teaching strategies that strengthen citizenship skills in students with mild intellectual disabilities. This work presents a narrative theoretical review on the topic. Objective: Know the main teaching strategies that strengthen citizenship skills in students with intellectual disabilities. Method: 20 articles were reviewed and analyzed that included research and review articles, bibliographic searches in scientific journals such as Scielo, Redalyc and Dialnet and search engines such as Google Scholar. Results: The findings obtained in the 20 studies were organized into three categories: 1) Teaching strategies mediated by information and communication technologies (ICT) to strengthen citizenship skills in students with intellectual disabilities; 2) Education through art, teaching strategies to strengthen citizenship skills in students with intellectual disabilities; and 3) Why is it necessary to strengthen citizenship skills in students with intellectual disabilities? Discussion: In the midst of an era of new technologies and where education through the arts becomes more visible with efficient results in inclusive education, a look is given from these two main didactic strategies in the educational intervention of students with disabilities. for the strengthening of their citizenship. competencies. Conclusion: Teaching strategies seek to create an action plan where the teacher can make student learning meaningful. This study was based on knowing what the main teaching strategies are to strengthen citizenship skills in students with intellectual disabilities. The strategies analyzed after the results were teaching strategies mediated by information and communication technologies (ICT) and mediated by Arts.
Keywords
References
Anaya, M., Santiago, D., y Serrano, M. (2021). Estrategias Neurodidacticas para Fortalecer el Proceso de Aprendizaje en Niños Escolarizados con Discapacidad Intelectual. Revista Cedotic, 6(2), 125-162. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8889794
Castro, J. (2016). El teatro: una herramienta pedagógica para la inclusión y la comunicación en el trabajo artístico con un grupo de personas en situación de discapacidad (Bachelor’s thesis, Escuela de Educación y Pedagogía). http://hdl.handle.net/20.500.11912/3674
De La Cruz, N., y Sánchez, A. (2023). Estrategias didácticas para el aprendizaje en niños con discapacidad intelectual (Bachelor’s thesis, La Libertad: Universidad Estatal Península de Santa Elena). https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/9371
Denche, S., Morán, N., y Felipe, E. (2023). Intervención mediante un sistema alternativo-aumentativo de comunicación en discapacidad intelectual y del desarrollo: diseño de caso único. Revista INFAD De Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 2(1), 241–250. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2023.n1.v2.2513
Díaz, A. (2018). Desarrollo de las habilidades sociales en los estudiantes con discapacidad intelectual. Revista Varela, 18(50), 128–140. http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/86
Esteve, I., et al., (2018). Revisión y análisis de investigación publicada sobre intervención gamificada en discapacidad intelectual. Etic@ net. Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 18(2), 274-297. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6840743
García, B., y Rubio, C. (2020). Impacto de la musicoterapia en la calidad de vida de personas con discapacidad intelectual: una revisión de la literatura. Revista De Investigación En Musicoterapia, 3, 34–53. https://doi.org/10.15366/rim2019.3.003
Hernández, D., Valdés, I., y Vázquez, J. (2020). Herramienta tecnológica para apoyar la formación de habilidades en alumnos con discapacidad intelectual. Mendive. Revista de educación, 18(3), 528-540. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1815-76962020000300528&script=sci_arttext
Jodra, M. y García-Villamisar, D. (2019). Impacto de la activación emocional en el reconocimiento de emociones en personas adultas con Trastornos del Espectro del Autismo y Discapacidad Intelectual. Acción Psicológica, 16(2), 103–118. https://doi.org/10.5944/ap.16.2.25566
Mampaso, J., López-Riobóo, E., y García, M. (2022). Creatividad como medida cognitiva en jóvenes con discapacidad intelectual. Revista De Estilos De Aprendizaje, 15(Especial), 35–46. https://doi.org/10.55777/rea.v15iEspecial.4676.
Martínez, S. (2020). El deporte, una estrategia para el desarrollo de competencias socioemocionales en estudiantes adolescentes con discapacidad intelectual leve. Lúdica Pedagógica, 2(31), 73-84. https://doi.org/10.17227/ludica.num32-12182
Mas, J., et al., (2021). La perspectiva de las familias acerca de la eficacia del programa Play Time/Social Time para el desarrollo de la competencia social en niños/as con DID. Anuario de psicología, 51(1), 8-18. 10.1344/anpsic2021.51.2
Ministerio de Salud y Protección Social (2022). RLCPD Certificación de Discapacidad. Con corte a marzo de 2023. https://minsalud.eentrega.co/viewmessage.df1d8f8d3c0571cc882db8908c128bbccd56e5736
Núñez-Sotelo, E., y Cruz, M. (2022). Contribuciones del diseño universal para el aprendizaje a la implementación de un currículo accesible para estudiantes con y sin discapacidad intelectual. Revista Brasileira de Educação, 27, e270126. https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270126
Ojeda, M., Marín, D., y Romero, M. (2020). Intervenciones para el aprendizaje de la lectura en alumnado con discapacidad intelectual: un estudio bibliográfico. Tendencias Pedagógicas, 36, pp. 164-175. doi: 10.15366/tp2020.36.13
Piedrahita. J. (2019) Una revisión crítica a las competencias ciudadanas como paradigma oficial de la educación política en Colombia. EduSol Vol. 19. http://edusol.cug.co.cu/
Recasens, L., Marín, D. y Gabarda, V. (2022). Teatro como herramienta para el desarrollo de las habilidades sociales y la inclusión educativa. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(1), 128-147. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.1.2022.33770
Rodríguez, M., (2020). Hallazgos de la Educación Inclusiva y la Pedagogía teatral: actualización curricular en un Centro de Atención Integral para Personas con Discapacidad en Costa Rica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 20(2), 1-24. https://dx.doi.org/10.15517/aie.v20i2.41663
Roma, M. C. (2022). Estrategias didácticas mediadas por las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en estudiantes de nivel primario con necesidades educativas especiales. Experiencias en educación especial. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, Vol. 7 (270). DOI: https://doi.org/10.32351/rca.v7.270
Roque, D., Jústiz, M., y Martínez, Luis. (2022). Materiales didácticos para la estimulación cognitiva de escolares con Discapacidad Intelectual Leve. EduSol, 22(78), 125-140. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000100125&lng=es&tlng=es.
Salgado N., et al., (2022). Programas de Intervención Socioeducativos para Personas con Discapacidad Intelectual: una Revisión Sistemática. Revista Brasileira De Educação Especial, 28, e0162. https://doi.org/10.1590/1980-54702022v28e0162
Sánchez, N., y Gómez, P. (2020). La comprensión de canciones: una oportunidad para el desarrollo del pensamiento y la escucha activa en estudiantes con discapacidad intelectual. A Contratiempo: revista de música en la cultura, (29), 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7607110
Taquez, A., et al., (2023). JIT: una aplicación web para el aprendizaje de personas con discapacidad intelectual. Revista Odigos, 4(2), 29–44. https://doi.org/10.35290/ro.v4n2.2023.903
Torrales, S., Almeida, C., y Erazo, O. (2023). Juguetes basados en IoT para apoyar el aprendizaje de personas con discapacidad intelectual. Conectividad, 4(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9066549