Date Log
Ethnomathematical connections in the elaboration of the artisan totuma in El Piñón, Magdalena
Corresponding Author(s) : Armando Alex Aroca Araujo
Investigación y Acción,
Vol. 2 No. 2 (2022): Investigación y Acción
Abstract
The objective of this study was to analyze the ethnomathematical connections evidenced in the creation of the tutuma by an artisan from El Piñón, Magdalena. The research was theoretically based on the Ethnomathematics Program and employed a qualitative-ethnographic research methodology. The information was collected through semi-structured interviews, applied to artisans of the municipality of El Piñón, Magdalena. The results show the connections with concepts such as: two-dimensional and three-dimensional figures, parallel lines, successions, perpendicularity and symmetry that emerge during the totuma carving process. The analysis of the practice of elaboration of the handmade tutuma allowed the identification of connections with geometric concepts that provide significant tools in the teaching of school mathematics, from situations based on contextualized activities. The aim is to systematize it in the classroom using the notebook, pencil, compass and ruler, together with GeoGebra and augmented reality software to visualize and understand the connections between objects and mathematical concepts.
Keywords
References
Aroca, A. (2022). Un enfoque didáctico del programa de Etnomatemáticas. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (52), 211–248. https://doi.org/10.17227/ted.num52-13743
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectiva cultural. Buenos Aires, Argentina: Ibérica S.A., Paidós, SAICF.
Businskas, A. M. (2008). Conversations about connections: How secondary mathematics teachers conceptualize and contend with mathematical connections [Tesis de doctorado inédita]. Simon Fraser University. Canada.
Campo-Meneses, K. G., & García-García, J. (2020). Explorando las conexiones matemáticas asociadas a la función exponencial y logarítmica en estudiantes universitarios colombianos. Educación matemática, 32(3), 209-240
D’Ambrosio, U. (2001). Etnomatemática: Elo entre las tradições e a modernidad. Colección: Tendencias en educación matemática. Belo Horizonte: Autêtica
D’ambrosio, U.; Rosa, M. Um diálogo com Ubiratan D’Ambrosio: uma conversa brasileira sobre etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, Colombia, v. 1, n. 2, p. 88-110, 2008.
D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemáticas. Revista Latinoamericana de Etnomatemáticas, 7(2), 100-107.
D’ambrosio, U. Ethnomathematics: past and future. Revemop, Ouro Preto, v. 2, p. 1-14, 2020.
García-García, J. (2019). Escenarios de exploración de conexiones matemáticas. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 100, 129-133.
Gerdes, P. (2011). Geometria dos Trançados Bora na Amazônia Peruana. São Paulo: Livraria da Física.
Gerdes, P. (2012). Tinhlèlo, Entrecruzando Arte e Matemática: Peneiras Coloridas do Sul de Moçambique. Maputo: Alcance Editores.
Gerdes, P. (2013). Geometría y Cestería de los Bora en la Amazonía Peruana. Lima: Ministerio de Educación.
Gerdes, P. (2013). “Analysing Symmetric, Mat Weaving Designs Made by Makwe Women in the Northeast of Mozambique: The Example of the Chicken’s Eye Pattern”. Visual Mathematics, 54, pp. 1-30
Gerdes, P. (2014). Geometria Sona: Reflexões sobre uma tradição de desenho em povos da África ao Sul do Equador. Maputo: Universidade Pedagógica.
Geometría en las mochilas arhuacas : por una enseñanza de las matemáticas desde una perspectiva cultural / Fernando Aroca Araújo. -- Santiago de Cali : Programa Editorial Universidad del Valle, 2009.
Laurens, T. Ngilawayan, D., & Pattiasina, J. (2019). Ethnomathematics Study of Islands Indigenous Peoples in Maluku Provinces, Indonesia. Jurnal Pendidikan Progresif, 9 (1), 113-122.
Men. (2006). Estándares Básicos de Competencias. En MEN, Estándares Básicos de competencias.
Mafra, J. R. S.; SÁ, P. F. Abordagens na pesquisa em educação matemática: algumas reflexões e perspectivas epistemológicas. Revista Tempos e Espaços em Educação, João Pessoas, v. 13, n. 32, p. 1-21. 2020.
Marchon, F. L. (2021). O lugar da ficção na produção textual da Etnomatemática. Revista De Educação Matemática, 18(Edição Esp), e021043. https://doi.org/10.37001/remat25269062v18id621
Morales, M., Aroca-Araujo, A. & Álvarez, L. (2018). Etnomatemáticas y Educación matemática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11(2), 120-141.
Rockwell, E. (2009). La Experiencia Etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Paidós. https://oficiodeetnografo.files.wordpress.com/2010/12/la_relevancia_de_la_etnografc3ad a_elsie_rockwell.pdf
Rosa, M., y Orey, D. (2018). Propondo um currículo trívium fundamentado nas perspectivas da Etnomatemática e da modelagem. Revista Educação Matemática en Foco, 7(2), 63-98.
Rodríguez-Nieto, C., Mosquera, G., y Aroca, A. (2019). Dos sistemas de medidas no convencionales en la pesca artesanal con cometa en Bocas de Cenizas. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 12(1), 6-24.
Rodríguez Nieto, C. A. (2020). Explorando las conexiones entre sistemas de medidas usados en prácticas cotidianas en el municipio de Baranoa. IE Revista De Investigación Educativa De La REDIECH, 11, e857. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.857
Rodríguez-Nieto, Camilo & Rosa, Milton & Orey, Daniel & Nuñez Gutierrez, Karina. (2022). Conexiones etnomatemáticas y etnomodelación en la elaboración de trompos y tacos de carne. Más allá de un antojito mexicano. Beyond a Mexican treat. Revemop. 4. e202202. 10.33532/revemop.e202202.
S. J. Taylor y R. Bogdan. (1984). Introducción a los métodos cualitativos. https://asodea.files.wordpress.com/2009/09/taylor-s-j-bogdan-r-metodologiacualitativa.pdf
Hernández-Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias cualitativas de investigación. Gedisa.