Analysis of educational practices situated in the rural context within the framework of the Escuela Nueva Model and multigrade didactics in Colombia
Corresponding Author(s) : Maira Alejandra Pulgarín Rodríguez
AMAUTA,
Vol. 22 No. 43 (2024): January-June
Abstract
This article presents advances in research results regarding the pedagogical and epistemological vision of the implications of the Escuela Nueva model in Colombia in the light of the contributions of multigrade didactics in rural education, an educational proposal that has gained recognition for its student-centred pedagogical approach, active learning and its adaptation to rural contexts. The objective is to examine the implementation and results of this Escuela Nueva model in three rural educational institutions in the department of Antioquia that implement the model using multigrade didactics.
The method defined for this study is qualitative from the case study in three rural educational institutions focused on the department of Antioquia with great distance to the urban sector. Application of qualitative techniques for diagnosis, documentary analysis, non-participant observation and semi-structured interviews. Methodological triangulation was established as a strategy for the analysis, which gave an account of the results of the implications of the implementation of the Model in the context of classroom work.
The main results show that multigrade didactics is relevant in diverse contexts in small rural communities in both developed and developing countries, and that its implementation has procedural shortcomings that limit the progress of students in comparison with students in urban areas. It is concluded that the model itself is very positive as a strategy, but the realities of development in classroom work are far from what the proposal essentially promotes.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Asunción, S. (2019). Metodologías Activas: Herramientas para el empoderamiento docente. Revista Docentes 2.0, 7(1), 65-80. https://doi.org/10.37843/rted.v7i1.27
Bautista, E. (2018). Condiciones de la educación rural en México. Hallazgos a partir de una escuela multigrado. Revista Chakiñan de Ciencias Sociales y Humanidades, (5), 40-53. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2550-67222018000100040&script=sci_arttext
Bernal-Pinzón, M. L. (2017). ¿qué escriben los niños?, una mirada desde el modelo escuela nueva. Revista de investigación, Desarrollo e innovación, 7(2), 255-268. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2027-83062017000100255&script=sci_arttext
Bernal, M. C. Q., & Cordero, N. M. C. (2022). Aplicación de metodologías activas en instituciones rurales del cantón Sígsig parroquia Ludo. Dominio de las Ciencias, 8(2), 808-820. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8637958 DOI: 10.23857/dc.v8i2.2785
Boix, R. (2011). ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de profesorado, 15(2), 13-23. https://www.redalyc.org/pdf/567/56719129002.pdf
Cárdenas Zea, M. P., Morales Torres, M., Aguirre Pérez, R., Carranza Quimi, W. D., Reyes Pérez, J. J., & Méndez Martínez, Y. (2022). Metodologías activas en la educación en línea en época de pandemia. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 344-350.
Cardona Echeverry, C. (2022). Bibliographic review of the pedagogical model and evaluation in Escuela Nueva in Colombia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.416
Cardona Echeverry, C. (2022). Revisión bibliográfica del modelo pedagógico y de evaluación en Escuela Nueva en Colombia. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1337-1354. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2616-79642022000401337&script=sci_arttext
Cardona Murillo, Y. M. (2018). El modelo de Escuela Nueva: posibilidades para fortalecer los procesos educativos para el empoderamiento de niños y niñas en el contexto rural. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/12437
Cruz, G. L. G., Peralta, Z. D., & Caro, G. S. (2018). Características de la propuesta escuela nueva sugerida por el Ministerio de Educación Nacional (MEN), en Colombia. Revista Ideales, 7(1). https://revistas.ut.edu.co/index.php/Ideales/article/view/1371
Fernández Varela, V. M. (2019). Escuela Nueva: de las guías de aprendizaje al aprendizaje por proyectos (Master's thesis, Universidad de la Sabana). https://core.ac.uk/download/pdf/395673736.pdf
Flick, U. (2018). Introducción a la investigación cualitativa. Introducción a la investigación cualitativa, 1-327.. http://digital.casalini.it/9788471127648
Fundación Escuela Nueva (s.f.). Historia y Aliados. Escuela Nueva.https://escuelanueva.org/aliados/
Gaviria, J. A. (2017). Problemas y retos de la educación rural colombiana. Educación y ciudad, (33), 53-62. https://doi.org/10.36737/01230425.v0.n33.2017.1647
Galván Mora, L. R., & Espinosa Gerónimo, L. (2017). Diversidad y prioridades educativas en escuelas multigrado. Estudio de caso en México. Sinéctica, (49), 0-0. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2017000200005
Garrido, M. P. (2015). Escuela Nueva vs Escuela Tradicional. Red educa.net https://redsocial.rededuca.net/escuela-nueva-vs-escuela-tradicional
Hernández, M. P., & López, L. M. T. (2019). Secuencia didáctica para el favorecimiento de la Competencia Lectora en Escuela Nueva. Educación Y Ciencia, (22), 291-304. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7982099
Jiménez, A. B. (2014). La didáctica multigrado y las aulas rurales: perspectivas y datos para su análisis. Innovación educativa, (24). https://doi.org/10.15304/ie.24.1994
Leyva, Y., & Guerra, M. (2019). Las prácticas de docentes que trabajan en educación indígena, escuelas de organización multigrado, telesecundarias y telebachilleratos comunitarios en México. México: INEE. https://www.inee.edu.mx/wp-content/uploads/2019/08/P1C159.pdf
López-Gutiérrez, C. J., Stuart-Rivero, A. J. & Sánchez-Salmerón, F. (2022). Metodologías activas en la cultura física. Retos y oportunidades. Revista Universidad y Sociedad, 14(3), 153-160.
Martínez, D. J., Serna, J. S., & Arrubla, J. A. (2020). Educación rural y dispositivo evaluación en tiempos de ‘COVID-19’: voces de profesores de Matemática. Revista latinoamericana de Etnomatematica, 13(1), 86-103. https://www.redalyc.org/journal/2740/274065702006/274065702006.pdf
Molina-Pacheco, L. E., & Mesa-Jiménez, F. Y. (2018). Las TIC en escuelas rurales: realidades y proyección para la integración. Praxis & Saber, 9(21), 75-98. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2216-01592018000300075&script=sci_arttext
Muntaner Guasp, J. J., Pinya Medina, C., & Mut Amengual, B. (2020). El impacto de las metodologías activas en los resultados académicos. Profesorado: revista de curriculum y formación del profesorado. https://hdl.handle.net/11162/199184
Pérez- Pueyo, A. (2017). Metodologías activas y evaluación formativa. Revista Infancia, Educación y aprendizaje, 3(2), 801-807 http://micologia.uv.cl/index.php/IEYA/article/view/822
Pulgarín, M., Fierro, B., Ossa, E., García, A. y Meneses, M. (2023). Hacia una cultura de alfabetización académica universitaria Conceptos y estrategias para la comprensión de textos académicos. Corporación Universitaria Minuto de Dios. https://doi.org/10.26620/uniminuto/978-958-763-615-4
Rodríguez-Cosme, M. L., & Smith-Salazar, S. L. (2020). Propuesta teórico-didáctica para la integración de contenidos y objetivos en la clase única del multigrado. Maestro y Sociedad, 17(4), 663-676. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5237
Rojas, N. H. (2021). Práctica pedagógica en el aula multigrado: una cosmovisión desde los actores del contexto rural. Sinopsis educativa. Revista venezolana de investigación, 20(3), 49-61. https://revistas-historico.upel.edu.ve/index.php/sinopsis_educativa/article/view/8838
Rossainzz Méndez C. y Hevia F. (2022). LA AUTONOMÍA DE LAS AULAS MULTIGRADO Y LA ASPIRACIÓN AL MODELO GRADUADO Trazos etnográficos de la cultura escolar multigrado desde Chiconquiaco, Veracruz. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 27(93), 605-207 https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1405-66662022000200605&script=sci_arttext
Ruíz, A. C. (2021). Análisis de dificultades en la enseñanza y aprendizaje del español y las matemáticas en escuelas primarias multigrado de Veracruz-México. Tendencias pedagógicas, (37), 57-74. DOI: 10.15366/tp2021.37.006
Santos, L. (2011). Aulas multigrado y circulación de los saberes: especialidades didácticas de la escuela rural. Profesorado Revista de currículo y formación del profesorado, 15 (2), pp. 71-79. https://www.ugr.es/~recfpro/rev152ART5.pdf
Urrea Quintero, S. E., & Figueiredo de Sá, E. (2018). Escuela Nueva colombiana: análisis de sus guías de aprendizaje. Acta Scientiarium: Education, 40(3). DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727
Guizado, J. V., & Ortiz, J. Á. R. (2022). Enseñanza flexible y aprendizaje de la matemática en educación secundaria rural. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (80). https://doi.org/10.21556/edutec.2022.80.2431
Vargas, Y. C., & Alfonso, S. L. R. (2021). Escuela en Ruralidad: una Mirada a la Inclusión en la Educación. Educación Y Ciencia, (25), e12313-e12313. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/12313
Villegas Monsalve A., Ocampo Serna D. M. y Ruiz Ortega F. J. (2022). La argumentación y cambio químico en el aula multigrado. Educación Química, 33(4), 37-48. https://doi.org/10.22201/fq.18708404e.2022.4.0.78089