Epistemological foundations of the curriculum
Corresponding Author(s) : Jairo Eduardo Soto Molina
AMAUTA,
Vol. 18 No. 35 (2020): Amauta
Abstract
The epistemological foundations of the curriculum, which feed the debates on the nature of the knowledge that, must underlie each of them. First, to be able to design selected curricula in investigative processes consistent with the nature of the curricular approach and with the type of education that is privileged within the curriculum in any that require a quick historical reminder of the surgical and the evolution of interdisciplinarity in the field of education. The trilogy made up of the culture, the society and the type of student thinking, complex networks of communication between all of them, even when they are in different contexts. Cultural knowledge is evidenced through symbolic forms in objects of use and in technologies, in words and theories, in books and documents, no less than in actions that respond to the epistemological nature in turn.
Educational research must social transformation through educational practice, the assumption of educational values through search, analysis and reflection within the research process itself. A process of discernment in relation to research must assume to maintain a character of continuous improvement. The distinction between teleological rationality and communicative rationality is highlighted. Likewise, the tendencies that demarcate these rationalities, the different models and their educational intentions, communication strategies in the classroom, and finally three proposals of an integrationist nature from the interdisciplinary point of view are presented.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Angulo, J. F., & Blanco, N. (1994). Teoría y desarrollo del currículum. Málaga: Aljibe.
Apple, M. W., & Manzano, P. (1996). Política cultural y educación.
Benedito, V. (1987). Introducción a la Didáctica: fundamentación teórica y diseño curricular.
Bernstein, B., Santomé, T., & Manzano, P. (1998). Pedagogía, control simbólico e identidad: teoría, investigación y crítica (No. 316.74: 37).
Morata.Cap. 5 pp. 140-166. Habermas, J. (2015). Mundo de la vida, política y religión. Editorial Trotta.
Carr, W., & Kemmis, S. (2005). Staying critical. Educational action research, 13(3),347-358.
De Alba, Alicia (1995). Currículo, crisis, mito y perspectiva. Editorial, Miño y Dávila.
Eisner, E. W. (1998). Cognición y curriculum: una visión nueva (No. 37.01). Amorrortu.
Estebaranz, A. (1994). Didáctica e innovación curricular. Sevilla: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Sevilla.
Ferrández, A., & Sarramona, J. (1977). La educación: constantes y problemática actual (p. 1-573). Ceac.
Ferreres, V. S. y Molina, E. (1999): Formación y actualización para la función pedagógica. Madrid. Síntesis.-FERRERES, V, 121-142.
Fierro, B. (2015) Literatura e identidad, vasos comunicantes contra la desmemoria. Revista Amauta. Barranquilla (col.): Universidad del Atlántico Nro. 25, ene-Jun 2015.pp. 39-49 http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/1 283/911
Galton, M. J., Moon, B., & Sancho, J. M. (Eds.). (1986). Cambiar la escuela, cambiar el curriculum. Martínez Roca.
Gimeno, J. (1988). El currículum: una reflexión sobre la práctica.
Habermass, J: (1989): Teoría de la acción comunicativa: Complementos y estudios previos. Cátedra, Madrid, 1989.
Herbart, J. F., & Luzuriaga, L. (1935). Bosquejo para un curso de pedagogía. Ediciones de La Lectura.
Hubermann, A. M. (1979). Situación actual y perspectivas futuras. El Derecho del nifio a la educacion. Paris: UNESCO, sd, 57-77.
Jimeno; A. (1997). Investigación-acción en la formación del profesorado. Martínez Roca, Barcelona.
Jimeno; A. I. Pérez Gómez. (1995): “El curriculum. ¿Los contenidos de la enseñanza o un análisis de la práctica?” en Comprender y transformar la enseñanza. Ediciones Morata. Madrid,. p.p. 137 - 169.
Kemmis, S. (1998). El curriculum más allá de la teoría de la reproducción: más allá de la teoría de la reproducción. Ediciones Morata.
Kemmis, S., McTaggart, R., & Nixon, R. (2013). The action research planner: Doing critical participatory action research. Springer Science & Business Media.
Lundgren, U. P. (1992). Teoría del curriculum y escolarización. Ediciones Morata.
Malagón Plata, Luis Alberto. (2007). Currículo y pertinencia en la Educación Superior. Cooperativa Editorial Magisterio. Colombia. Consultado en http://books.google.com/books?id=esWjISNLckYC&printsec=frontcover&hl=es
Pérez, R. P. (1994). El currículum y sus componentes: Hacia un modelo integrador. Magister: Pérez, Angel. (1995). La Función y Formación al Profesor en la Enseñanza para la Comprensión. Comprender y transformar la escuela. Madrid: Ediciones Morata.
Pollard, A., & Tann, S. (1987). Reflective Teaching in the Primary School. A Handbook for the Classroom. London: Cassell Education.
Popkewitz, T. S. (2009). El cosmopolitismo y la era de la reforma escolar: la ciencia, la educación y la construcción de la sociedad mediante la construcción de la infancia. Ediciones Morata.
Revista miscelánea de investigación, (12), 321-325.
Sacristán, José. Gimeno, (1994). El Curriculum: una reflexión sobre la práctica. Morata Ediciones. Madrid – España.
Sarramona, Jaume. (2002). “Los indicadores de la calidad de la educación”. Etxeberria, F. (coor.) y otros. Calidad, equidad y educación. Donostia: Erien.
Schwab, J. J. (1982). Science, curriculum, and liberal education: Selected essays. University of Chicago Press.
Soto Molina J. E. (2016): Fundamentos epistemológicos y cognitivos de las investigaciones sociales y humanas. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información CEDOTIC., 1(1). Soto Molina, J. (2014). "La ética de la investigación en las ciencias sociales". Amauta, Universidad del Atlántico.
Soto, J. (2016). Desde una antología del lenguaje hacia una ética intercultural de la alteridad. Amauta, Universidad del Atlántico. Sarramona, Jaume. (2002). “Los indicadores de la calidad de la educación”. Etxeberria, F. (coor.) y otros. Calidad, equidad y educación. Donostia: Erien
Soto, J. (2016). Desde una antología del lenguaje hacia una ética intercultural de la alteridad. Amauta, Universidad del Atlántico.
Stenhouse, L. (1985). Action research and the teacher’s responsibility for the educational process. Research as a basis for teaching. London: Heinemann.
Tobón, Sergio.(2000). Pensamiento complejo y formación humana en Colombia. Bogotá. ICFES.
Tyler, R. W. (1949). Basic principles of curriculum and instruction.,(University of Chicago Press: Chicago, IL).
Vega Almeida, R. L. (2005). La objetividad y la subjetividad en el desarrollo de la ciencia de la información. Acimed, 13(3), 1-1.
Walker, D. F. (1971). A naturalistic model for curriculum development. The school review, 80(1), 51-65.
Wilfred Carr, Stephen Kemmis (1986); La Teoría crítica de la enseñanza.
Zabalza, M. Á. (2017). Didáctica de la educación infantil (Vol. 6). Narcea Ediciones.
Zabalza, Miguel. (1997). Diseño y Desarrollo Curricular. Narcea Ediciones. Madrid