Religious celebrations in Tunja, a path towards spirituality and economic reactivation. A qualitative analysis through the religious and commercial sector during pandemic times
Corresponding Author(s) : Yuly Paola Rojas
AMAUTA,
Vol. 21 No. 41 (2023): Enero-Junio
Abstract
Religious tourism as a social and economic fact has become of great interest, demand, and importance in the sector. The present work aims to analyze the perception of religious celebrations in Tunja (Colombia) and the relationship with tourism from the perspective of the religious and commercial sectors in times of the Covid-19 pandemic. The methodology of the study is based on a qualitative approach, and after the application of 19 interviews, the analysis shows that as a result of the pandemic, not only the economic activity was affected but also the faith of many parishioners has been weakened. Finally, the interviewees from both sectors suggest alternatives for commercial reactivation during and after COVID-19 to allow the development of a different method of experiencing religious tourism as a complement to the traditional way.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Cárdenas, E. (1977). La fiesta: expresión de fe popular. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/teoxaveriana/article/view/26937/22669
Carranza, R., Millán, M.G. y Martínez, R. (2011). El turismo religioso en los Altos de Jalisco y Andalucía: comparación de la oferta y la demanda en dos santuarios marianos. Documento presentado en las IV Jornadas de Investigación en Turismo. Sevilla, España.
Carvajal Camet, Z. S., & Martínez Cárdenas, R. (2022). El impacto de pandemia COVID-19 en el turismo religioso de Jalisco, México. Sémata: Ciencias Sociais e Humanidades, (33), 1-13. https://doi.org/10.15304/semata.33.7900
Cevallos, S. R. (2012). La fiesta de San Pedro y San Pablo como eje de desarrollo turístico de la parroquia Machalilla del cantón Puerto López. [Trabajo de grado, Universidad San Gregorio de Portoviejo]. http://repositorio.sangregorio.edu.ec/handle/123456789/1072
Chinchay-Villarreyes, S., Cango, J., Aldana, A. y Seminario, R. (2020). Estrategias de promoción para el fomento del turismo religioso en Perú. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI(3), 272-283. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33247
Esteve, R. (2002). Turismo y religión. Aproximación a la historia del turismo religioso. Universidad de Málaga.
Heydari Chianeh. R, Chiappa. G. D and Ghasemi. V (2018). Cultural and religious tourism development in Iran: prospects and challenges. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 29(2), 204-214. https://doi.org/10.1080/13032917.2017.1414439
Labaca, M. L. (2016). Las Festividades Religiosas: manifestaciones representativas del Patrimonio Cultural Inmaterial. RIIPAC, 8(2016) 1 -177. http://www.eumed.net/rev/riipac
López, D. (2021). Identidad cultural y el desarrollo de la actividad turística en el distrito de Acobamba – Huancavelica. [Trabajo de grado, Universidad Nacional de Educación]. http://hdl.handle.net/20.500.14039/5544
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Madrid: Pearson.
Maxwell, J. (2012). Qualitative research design: An interactive approach. Los Angeles, United States. Sage publications.
Miles, M., Huberman, M. y Saldaña, J. (2013). Qualitative data analysis: a methods sourcebook. Thousand Oaks, California. Sage publications.
Millán Vázquez de la Torre, M.G., Pérez Naranjo, L. y Martínez Cárdenas, R. (2012). Etapas del ciclo de vida en el desarrollo del turismo religioso. Una comparación de estudios de caso. Cuadernos de turismo, 30, 241-266. https://revistas.um.es/turismo/article/view/160741
Millán Vázquez de la Torre, G., Pérez, L. M., y Martínez Cárdenas, R. (2016). Factores que determinan el crecimiento del turismo en destinos religiosos. Revista De Ciencias Sociales, 22(1). https://doi.org/10.31876/rcs.v22i1.24898
Mora, V., Serrano, R., & Osorio, M. (2017). El vínculo turismo-peregrinación. Un acercamiento desde la producción científica en inglés y español. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(1), 86-106. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6324198
Mosier, W., Elhadary, T., Elhaty, I. A., Safaei, M. (2020) Crisis Management and The Impact of Pandemics on Religious Tourism. International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 8 (7), 9-22. https://arrow.tudublin.ie/ijrtp/vol8/iss7/3/
Mudarra, T. (2015). Las Romerías como hechos sociales. International Journal of Safety and Security in Tourism/Hospitality, 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8009418
Naranjo, M. R., y Martínez, M. A. (2022). Reflexiones teóricas sobre la demanda turística global: Incidencia en la gestión y comercialización turística. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(Especial 5), 359-375. https://doi.org/10.31876/rcs.v28i.38169
Nhamo. G, Dube. K and Chikodzi, D (2020) Counting the Cost of COVID-19 on the Global Tourism Industry. Springer, Cham.
Cham OMT (2014). El turismo puede proteger y promover el patrimonio religioso. https://www.unwto.org/es/archive/press-release/2014-12-11/el-turismo-puede-proteger-y-promover-el-patrimonio-religioso
OMT (2016). Turismo religioso, catalizador del diálogo intercultural. https://www.unwto.org/es/archive/press-release/2016-11-24/turismo-religioso-catalizador-del-dialogo-intercultural
Ortiz, N. (2020). Turismo Religioso: Un camino hacia la espiritualidad y el crecimiento económico. Revista Orinoquía, Ciencia y Sociedad, 4, 8-10.
Puebla, J. (2012). Consideraciones en torno a los santuarios católicos de México y el turismo religioso: el caso de San Juan de los Lagos. En R. Martínez (Eds.), Turismo espiritual: una visión Iberoamericana (95-108) Tepatitlán de Morelos, Guadalajara: Universidad de Guadalajara, pp. 95-108.
Rinschede, G. (1992). Forms of religious tourism. Annals of Tourism Research, 19(1), 51-67. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/016073839290106Y
Tobón, S., y Tobón, N. (2013). Turismo religioso: fenómeno social y económico. Turismo y Sociedad, 14, 237-249. https://www.redalyc.org/pdf/5762/576261184014.pdf
Vatican News. (25 marzo 2021). Los católicos crecen en el mundo: son mil 345. Vaticannews.va. https://www.vaticannews.va/es/iglesia/news/2021-03/cattolico-crecen-en-el-mundo-1345-millones.html.
Zurita, E., Castrejón, C. y Valdez, H. (2019). Análisis del turismo religioso para establecer una estrategia de mercadotecnia turística en Celaya, Guanajuato. Revista CIMEXUS, 14(2), 67-86. DOI: https://doi.org/10.33110/cimexus140204