The motivation in the philosophy subject in 10° F at ITIDA
Corresponding Author(s) : Luis Manuel Acosta Villarreal
AMAUTA,
Vol. 21 No. 41 (2023): Enero-Junio
Abstract
The present article intends highlight the motivation's importance in pedagogical processes. In first stay the research stage will be contextualized, the course 10° F of Institución educativa técnico industrial Blas Torres De la torre (ITIDA) which was the pedagogical laboratory of this research. Secondly, theoretically mention the categories of analysis, extrinsic and intrinsic motivation. Third, describe the Methodological design, which one was historical-hermeneutic paradigm and the kind of research that was a study of case. Fourth, analyze the results obtained of the research that focus on the students they changed with positive performance their attitude in front the programmatic contents about philosophy subject and finally providing some conclusions of the same.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Anguita, J. C., Labrador, J. R., Campos, J. D., Casas Anguita, J., Repullo Labrador, J., & Donado Campos, J. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos (I). Atención primaria, 31(8), 527-538.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: CISSPRAXIS.
Bonilla-Castro, E., & Rodríguez Sehk, P. (1995). La investigación en ciencias sociales: más allá del dilema de los métodos. Centro de Estudios de Desarrollo Económico
Catherine, M., & Rossman, G. B. (1995). Designing qualitative research. Recuperado de: https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=-zncBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Catherine,+M.,+%26+Rossman,+G.+B.+(1995).+Designing+qualitative+research&ots=Lge6tI0vc_&sig=x-R0TmNhArWHnjK-6nmhQxHsp64#v=onepage&q=Catherine%2C%20M.%2C%20%26%20Rossman%2C%20G.%20B.%20(1995).%20Designing%20qualitative%20research&f=false
Del Rincón, D., Arnal, J., Latorre, A., Sans, A. (1995). Técnicas de Investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Dykinson.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Freire, P. (2006). Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI.
Gaudlitz, M. A. R. I. A. N. N. E. (2008). Encantar a los alumnos en la bioética: el método socrático. RECS, 5(1), 41-44.
Gurdián Fernández, A. (2010). El paradigma cualitativo en la investigación socio educativa. INIE.
Hidi, S., & Harackiewicz, J. M. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of educational research, 70 (2), 151-179.
Ley General de Educación. [Ley 115 de 1994]. DOI: 41.214.
Lucca, N. y Berríos, R. (2003). Investigación cualitativa, fundamentos, diseños y estrategias. Colombia: Ediciones S. M.
Miguélez, M. M. (2000). La investigación-acción en el aula. Agenda académica, 7(1), 27.
Naranjo Pereira, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones de su importancia en el ámbito educativo. Educación, 33(2).
Rigal, L. (1996). La escuela popular y democrática: un modelo para armar. Revista Crítica Educativa No. l. Buenos Aires.
Sierra Bravo R. Técnicas de investigación social. Madrid: Paraninfo, 1994.
Vargas-Jiménez, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. the interview in the qualitative research: trends and challengers. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 3(1), 119-139.
Villarroel, L. (2003). Protocolo de observación. Recuperado de: http://www.fcyt.umss.edu.bo/investigacion/cesa/boletin/Protocolo%20de%20Observaci%F3n.pdf
Vroom, V. (1964). Work and motivation [Trabajo y motivación]. New York: Wiley.
Yin, Robert K. (1994). Case Study Research: Design and Methods. Sage Publications, Thousand Oaks, CA.