What do we understand by measurement system? An Ethnomathematical Perspective
Corresponding Author(s) : Armando Aroca
AMAUTA,
Vol. 20 No. 40 (2022): Julio-Diciembre
Abstract
The question that was addressed in this research was what do we understand by measurement systems? For this, it was necessary to do a bibliographic tour, analyze the measurements that are used in a craft practice, analyze the related topics that are taught in the mathematical curriculum. Thus, the general objective was to know the measures that are used in the artisan practice and to reflect on what we understand by measurement system. To understand the measurement system used in artisanal practice, the methodology used was qualitative from an ethnographic perspective based on participant observation, information was collected through semi-structured interviews and audiovisual records with their respective transcripts. This research was theoretically based on the Ethnomathematics Program. There are three general results that can be highlighted: 1. The use of conventional units of measurement and non-conventional units of measurement and the interrelation of various ethnomathematical practices. 2. A reflection on the topics related to the activity of measuring that are included in the School Mathematics Education of Colombia. 3. Finally, a reflection on what we understand by Measurement Systems. The discussion leads us to think that there are systems of measures of academic practices and systems of measures of artisan practices and that both have the same value.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Alsina, Á; Salgado, M. (2019). Descubriendo la medida en un contexto de interacción, negociación y diálogo: Un estudio de caso en Educación Infantil. PNA, 14(1), 1-21.
Ameigeiras, A. R. (2006). El abordaje etnográfico en la investigación social. En: Vasilachis, I. (Ed.), Estrategias cualitativas de investigación (pp. 107-151). Buenos Aires: Gedisa.
Aroca, A. (2008). Análisis a una Figura Tradicional de las Mochilas Arhuacas. Comunidad Indígena Arhuaca. Sierra Nevada de Santa Marta, Colombia. Boletim de Educação Matemática BOLEMA, 21(30), 1-16.
Aroca, A. (2012). Las formas de orientación espacial de los pescadores de Buenaventura, Colombia. Rev. U.D.C.A Act. & Div. Cient., 15(2), 457 – 465.
Aroca, A. (2013). Análisis de los diseños en los hipogeos del parque arqueológico de Tierradentro, Cauca, Colombia. Rev. U.D.C.A Act. & Div. Cient., 16(2), 525-534.
Aroca, A. (2016a). Modelación matemática situada en un oficio. El Caso de artesanos de la madera. Rev. U.D.C.A Act. & Div. Cient., 19(1), 227-235.
Aroca, A. (2016b). La definición etimológica de Etnomatemática e implicaciones en Educación Matemática. Educación matemática, 28(2), 175-195.
Aroca, A. (2021). Etnomatemática. Vídeo 2. Sistema de medidas en la elaboración del bollo de yuca. 2019. (25m56s). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=hjsZtoDjZ_Y. Acceso el 10 mar.
Ávila, A. (2014). La Etnomatemática en la educación indígena: así se concibe, así se pone en práctica. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(1), 19-49.
Berrío, L. (2009). "La Medida" en un contexto de escuela Indígena: El caso del pueblo Tule y el caso del pueblo Embera-Chamí. Tesis de Pregrado, Universida de Antioquia, Medellín.
Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós.
Bishop, A. (2005). Aproximación sociocultural a la educación matemática. Cali: Programa Editorial Universidad del Valle.
Blanco-Álvarez, H. (2006). La Etnomatemática en Colombia: un programa en construcción. Boletim de Educação Matemática BOLEMA, 19(26), 1-19.
Carabalí, J. (2012). Patrones de Medidas no Convencionales: El caso de la longitud en el barrio Desepaz del municipio de Santiago de Cali, Colombia (Tesis de Pregrado). Universidad del Valle, Santiago de Cali.
D’Ambrosio, U. (2011). Etnomatemática. Elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica Editora.
D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2),100-107.
D’Ambrosio, U; Knijnik, G. (2020). Ethnomathematics. En: Lerman, S. (Ed.). Encyclopedia of Mathematics Education. Second Edition (pp. 283-288). Switzerland: Springer.
Dickson, L; Brown, M; Gibson, O. (1991). El aprendizaje de las matemáticas. Madrid: MEC y Labor.
Gallo, O.F; Gutiérrez, J; Jaramillo, C; Monsalve, O; Múnera, J; Obando, G; Posada, F; Silva, G; Vanegas; M. (2007). Pensamiento Métrico y Sistemas de Medidas. Módulo 3. (2° Ed.). Gobernación de Antioquia. Medellín: Editorial Artes y Letras Ltda.
Gerdes, A. (2013). Geometría y Cestería de los Bora en la Amazonía Peruana. Lima: Ministerio de Educación.
Godino, J. D; Batanero, C; Roa, R. (2002). Medida de magnitudes y su didáctica para maestros. España: Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática.
Goetz, J; Lecompte, D. (1998). Etnografía y Diseño Cualitativo en investigación educativa. Madrid: Editorial Morata S.A.
Hernández, R; Fernández, C; Baptista, A. (2014). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.
Kula, W. (1980). Las medidas y los hombres (3a Edición ed.). Madrid: Siglo XXI de España Editores.
Mengual, E; Gorgorió, N; Gordo, L. (2017). Análisis de las actividades propuestas por un libro de texto: el caso de la medida. REDIMAT, 6(2), 136-163.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2006). Estándares básicos de competencias en lenguaje, Matemáticas, ciencia y ciudadanas. Bogotá, Colombia: MEN.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017a). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 1. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017b). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 2. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017c). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 3. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017d). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 4. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017e). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 5. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017f). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 6. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017g). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 7. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017h). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 8. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017i). Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 9. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017j) Vamos a aprender matemáticas. Cuaderno de trabajo 10. Bogotá: Educación SM S.A.
Ministerio de Educación Nacional, MEN. (2017k). Vamos a aprender matemáticas. C9uaderno de trabajo 11. Bogotá: Educación SM S.A.
NCTM. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, Virginia: NCTM.
Rodríguez-Nieto, C; Mosquera, G; Aroca, A. (2019).
Rodríguez, C; Aroca, A; Rodríguez, F. M. (2019).
Vasilachis, I. (2006). La investigación cualitativa. En I. Vasilachis de Gialdino. (Ed.), Estrategias cualitativas de investigación (pA. 23-60). Buenos Aires: Gedisa.
VIM. Vocabulario Internacional de Metrología. (2012). Conceptos fundamentales y generales, y términos asociados VIM. 3ra edición en español. Madrid: Centro Español de Metrología.
Zapata, F; Cano, N. (2008). La enseñanza de la magnitud área. En: G. Obando, G. (Ed.). Noveno Encuentro Colombiano de Matemática Educativa, Universidad Popular del Cesar, Valledupar, Cesar.
Zambrano, J. A. (2012). Prácticas matemáticas en una plaza de mercado. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 5(1), 35-61.