The possibilities of sports in Physical Education from the perspective of Gustavo Bueno's philosophical materialism
Corresponding Author(s) : Manuel Ángel González Berruga
AMAUTA,
Vol. 19 No. 38 (2021): Julio - Diciembre
Abstract
The objective of this article is to point out the implications of the concept of sport through the philosophical materialism of Gustavo Bueno in his work Essay of a philosophical definition of the Idea of Sport. From this perspective, Bueno concludes that there is no univocal idea of sport, but rather that we are faced with a concept on which various meanings have been deposited according to the physical, political, social, or religious objective attributed to sport. This conceptual diversity enables the Physical Education teacher to use sport as a pedagogical medium, fitting it in different ways in their planning. The main conclusion is that sport can be used not only from the perspective focused on the practice of sport itself, with its rules and movements, or with only physical activity as its objective, but it can also be used in relation to other areas of physical education such as body language or popular sports. In relation to the state of Ecuador, the Physical Education curriculum generates spaces to think about Physical Education from the interdisciplinary nature of its fields and not only from the strictly sports.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Alabarces, P. (2009). El Deporte en América Latina, Razón y Palabra, 69, 1-19.
Antón Sánchez, J. (2014). Religiosidad afroecuatoriana. Instituto Nacional de Patrimonio Cultural.
Arufe, V. (18/04/2020). 21 deportes Alternativos para Educación Física. Educación, innovación y emprendimiento. https://victorarufe.es/deportesalternativos/
Benítez, S. y Costa, G. (1989). La familia, la ciudad y la vida cotidiana en el periodo colonial. En Enrique Ayala (Ed.), Nueva Historia del Ecuador, Grijalbo, pp. 187-232.
Buenos, G. (2014). Ensayo de una definición filosófica de la Idea de Deporte. Pentalfa.
Carter, T. (2012). ¿Puede hablar sobre deporte latinoamericano? Una cuestión de integración, migración, e historiografía deportiva. III Congreso Latinoamericano de Estudios Socioculturales del Deporte. https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Matus-
Castillo/publication/281120332_Libro_de_Actas_III_Encuentro_ALESDE_Congreso_Latinoamericano_de_Estudios_Socioculturales_del_Deporte/links/55d8e98d08aeb38e8a87ba6d/Libro-de-Actas-III-Encuentro-ALESDE-Congreso-Latinoamericano-de-Estudios-Socioculturales-del-Deporte.pdf#page=116
Callejas Quisbert, A. F. y Fuentes Carrasco, J. F. (2019). Educación física y cultura física en Bolivia (capítulo 7), En Educação Física E Cultura Na América Latina. http://www.cbce.org.br/upload/biblioteca/EducFisicaCulturaAmericaLatina.pdf#page=177
Galeano-Terán, A. (2020). Historia del Ecuavoley: evolución cultural. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 309 - 325. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i15.118
García, S. (2005). Al otro lado del mar: deportes precolombinos. Materiales para la Historia del Deporte en Andalucía, 3. http://polired.upm.es/index.php/materiales_histor ia_deporte/article/view/4332/4511
García Sierra, P. (2021). Diccionario filosófico. Manuel de materialismo filosófico. Una introducción analítica. https://filosofia.org/filomat/index.htm
Guerrero, B. (2012). Cuerpo, frontera y nación: la invención del norte grande a través de los deportes. III Congreso Latinoamericano de Estudios Socioculturales del Deporte. https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Matus-
Castillo/publication/281120332_Libro_de_Actas_III_Encuentro_ALESDE_Congreso_Latinoamericano_de_Estudios_Socioculturales_del_Deporte/links/55d8e98d08aeb38e8a87ba6d/Libro-de-Actas-III-Encuentro-ALESDE-Congreso-Latinoamericano-de-Estudios-Socioculturales-del-Deporte.pdf#page=116
Huera, C. (1993). El juego de pelota en el México precolombino. Apunts. Educación Física y Deporte, 33, 6-11. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/379369/472603
Karsten, R. (1988). La vida y la cultura de los Shuar. Abya-Yala.
Ministerio de Educación. (2016). Educación Física. Currículum de EGB y BGU. Gobierno del Ecuador. https://educacion.gob.ec/educacion-educacion-fisica/
Morales, A. M. (2014). Recreación de la “Raza” en el Deporte: el caso del fútbol ecuatoriano. Tesis de grado. Universidad San Francisco de Quito. https://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/3010/1/110140.pdf
Ramírez, E. (2012). Una Aproximación Histórica Al Desarrollo De La Educación Física En La América Prehispánica. III Congreso Latinoamericano de Estudios Socioculturales del Deporte. https://www.researchgate.net/profile/Carlos-Matus-
Castillo/publication/281120332_Libro_de_Actas_III_Encuentro_ALESDE_Congreso_Latinoamericano_de_Estudios_Socioculturales_del_Deporte/links/55d8e98d08aeb38e8a87ba6d/Libro-de-Actas-III-Encuentro-ALESDE-Congreso-Latinoamericano-de-Estudios-Socioculturales-del-Deporte.pdf#page=116
Rinke, S., Ruiz, C. y Hofmann, N. (2007). ¿La última pasión verdadera? Historia del fútbol en América Latina en el contexto global. Iberoamericana, 7(27), 85-100.
Rojas, C. y González, A. (2007). Mito o realidad. La Habana: Científico Técnica. http://sds.yucatan.gob.mx/cenotes-grutas/documentos/el-inframundo-parte4.pdf
Vargas Calleja, G. (2001). Memoria de los Andes. Notas sobre la educación en la cultura Inca. Sarmiento, 5, 45-64.