Social representations on the concept of government of high school youth in rural areas of the Colombian Caribbean region
Corresponding Author(s) : Tito José Humanez Herrera
AMAUTA,
Vol. 19 No. 37 (2021): January - June
Abstract
This research article identifies the conceptions that young people from secondary school in rural areas construct about the government, analyzed from the theory of social representations and from the socioeconomic variables of the context in which they are immersed. This bases its objectives on describing the influence that the aforementioned variables exert on the way in which young people conceive the role of government and its role in the construction of citizenship. The present research is oriented from a non-experimental, transectional descriptive methodology, based on a postpositivist paradigm, using a type of intentional or convenience sampling. The results showed that among young people there is a high degree of mistrust and lack of credibility towards the government and its leaders and as a conclusion it is considered that this trend is due to the relationship between corruption, government levels and the individual interests of some rulers.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Bruno, D & Barreiro, A. (2011). Representaciones sociales de la política en los jóvenes: Corrupción institucional y mentira: Kairos. Revista de Temas Sociales, Publicación de la Universidad Nacional de San Luís. Buenos Aires. Vol. (.28). p.71. https://Dialnet-RepresentacionesSocialesDeLaPoliticaEnLosJovenes-4347671.pdf.
Bunge M. (2018), La ciencia. Su método y su filosofía. Universidad Católica de Córdoba, Argentina. Sistema de Bibliotecas. Vol. (1). P. 12. https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/bunge_ciencia.pdf.
Carrasco, L, (2015). Una aproximación teórica a las representaciones sociales y su relación con los estudiantes: proyecto de tesis doctoral en Pedagogía, en la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Vol. (1). p.100. file:///C:/Users/Dell/Downloads/1442-3322-1-SM%20(1).pdf.
Castilla, J, (2018). La corrupción como parte de la cultura colombiana: Revista Asuntos: legales. Bogotá, Colombia. Vol. (1). p.1. https://www.asuntoslegales.com.co/actualidad/la-corrupcion-como-parte-de-la-cultura-colombiana-2763498.
Coronado, J, & Montoya, M, (2016). Representaciones sociales de la escuela en niños y niñas de básica primaria: trabajo de maestría en educación de la universidad de Manizales- Colombia.Vol. (1). p.26- 38. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/2636.
Correa, J, & Flórez, K. (2013). Representaciones sociales en ciudadanía: un estudio desde la teoría fundamentada: trabajo de maestría de la universidad de Córdoba, Montería- Colombia. Vol. (1). P.46. https:// suecaribe.gau.com.co.
Echeverry, M, (2011). Formación ciudadana y escuela. Una mirada desde la ciudadanía democrática: Revista de Investigación Convivencia y Ciudadanía, de la Escuela de Trabajo Social y Desarrollo Humano, de la universidad del valle. Vol. (1). p.2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5857501.
Estudio Internacional de Educación Cívica y Ciudadana. [ICCS]. (2017). Bogotá, Colombia.https://www.icfes.gov.co/documents/20143/179660/Informe+nacional+estudio+internacional+de+educacion+civica+y+ciudadana.
Freire, P, (1999). La pedagogía del oprimido. 22, edición: editor Siglo XXI.https://fhcv.files.wordpress.com/2014/01/freire-pedagogia-del-oprimido.pdf.
Jodelet, D, (2015), Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación: Revista de Educación: Espacios en blanco Vol. (21). p. (136). https://www.researchgate.net/publication/262596553.
Guba E & Lincoln Y. (2002), Paradigmas en competencia en la investigación cualitativa. California, II edición: editor McGraw- Hill interamericana editores. http://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/53281803/Competing_Paradigms_in_Qualitative.
Hollisch, G, (2014). Las representaciones sociales y las ideas previas de los alumnos: Memorias del Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación, Buenos Aires, Argentina.vol. (2) p.5-6. file:///C:/Users/Dell/Downloads/406.pdf.
Hoyos, C, (2013). Representaciones sociales en el adolescente sobre la norma y el delito: Revista científica del Grupo Ratio Juris de la Universidad Autónoma Latinoamericana, Medellín, Colombia.vol. (1). p.162-165. Dialnet-RepresentacionesSocialesEnElAdolescenteSobreLaNorm-5982849.pdf.
Humanez, T, (2020). Concepciones sobre formación ciudadana de estudiantes de secundaria en áreas rurales, a partir del enfoque de las representaciones sociales. trabajo de investigación de maestría en educación de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.vol. (1). p. 91-94. https://www.uniatlantico.edu.co/uatlantico/.
Manotas, H, (2015). Plan de desarrollo Municipal. Ponedera, Atlántico, Colombia. P.14-15. http://www.ponedera-atlantico.gov.co/planes/plan-de-desarrollo.
Martínez, F. (2018). Representaciones sociales sobre ciudadanía en estudiantes del Colegio Retos de Bogotá. Trabajo de grado de maestría en estudios sociales de la Universidad Pedagógica Nacional. Colombia.vol. (1). p.87-88. http://repository.pedagogica.edu.co/handle/20.500.12209/10256.
Matas, A. (2018). Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión; Revista Electrónica de Investigación Educativa. Málaga España. Vol. (20). p. 3-4. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1347.
Ministerio de educación nacional [MEN], (2015). Bogotá, Colombia. www.mineducacion.gov.co/portal/.
Moscovicci, S, (2003). El psicoanálisis, su imagen y su público, Buenos Aires, Argentina, IV edición: editor, Huemul. https://taniars.files.wordpress.com/2008/02/moscovici-el-psicoanalisis-su-imagen-y-su-publico.pdf.
Movimiento de Observación Electoral. [MOE]. (2018). Bogotá, Colombia. Http. // moe.org.co.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. [UNESCO], (2019). Viña del Mar, Chile. http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view-tv-release/news/potenciar_el_liderazgo_de_jovenes_con_compro.
Ortega, M, (2016). La construcción de la ciudadanía, un abordaje desde las representaciones sociales: congreso de ciencias sociales de la Universidad Nuevo León de México.vol. (2). p.2 -5-46. https://www.researchgate.net/publication/308994743.
Palacios, A, (2010). Representaciones sociales sobre ciudadanía y democracia de jóvenes urbanos en la frontera sur de México: Revista de ciencias humanas “Acta académica” de la Universidad Nacional de la Plata, Argentina. vol. (1). p.5. https://www.aacademica.org/000-027/280.pdf.
Salazar, N, (2018). Representaciones sociales sobre formación ciudadana y ciudadanía en maestros de grado sexto de educación básica secundaria: trabajo de investigación de maestría en desarrollo social y educativo de la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.vol. (1). p.143-144. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/224.
Smith, Y, (2018). Representaciones sociales sobre formación ciudadana, ciudadanía y convivencia de los estudiantes de 9,10 y 11 de la I.E Costa rica, de vista hermosa, Meta: trabajo de investigación de maestría en desarrollo educativo, de la Universidad Pedagógica Nacional.vol. (1). p.4-56. https://repository.cinde.org.co/handle/20.500.11907/2242.