The development of professional identity in medical students: role of teachers
Corresponding Author(s) : Bárbara Jackeline Alemán Marichal
AMAUTA,
Vol. 18 No. 35 (2020): Amauta
Abstract
The development of professional identity in medical university students continues to be a necessity in these times. The training of medical science professionals is in charge of excellent specialists in their graduation area, but who lack pedagogical training, hence the need for permanent pedagogical improvement for those specialists who become teachers. This paper aims to substantiate the need and importance of guaranteeing a consistent methodological preparation of medical teachers for the achievement of identity development towards this transcendent profession.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Acosta, I; Yanes, E. (2015). La universidad contemporánea: una reflexión en torno al cambio. En: http://www.cienciaspedagogicas.rimed.cu/index.php
Beijaard, D., P.C. Meijer y N. Verloop. (2004) Reconsidering research on teachers’ professional identity, doi:10.1016/j.tate.2003.07.001, Teaching and Teacher Education, 20, 107-128
Bernaza Rodríguez, G. J.; Troitiño Díaz, D. M.; y López Collazo, Z. S. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. La Habana: Editorial Universitaria.
Callata, M.; Morales, A.; Arias, W. (2017). Identidad profesional y preferencias profesionales en estudiantes de la escuela profesional de administración de negocios de una universidad privada de Arequipa. Revista de Investigación en Psicología - Vol. 20, N° 1. En: https://doi.org/10.15381/rinvp.v20i1.13362
Cantón, I, Tardif, M. (2018). Identidad profesional docente. Narcea, Madrid.
Chacón, A. N (2011). Ética y educación. El enfoque ético, axiológico y humanista. En: http://www.sabewwtodo.com/contenidos/EKPAVAUFKEE0000YWQ.php
Day, C., A. Kington, G. Stobart y P. Sammons. (2006) The personal and professional selves of teachers: stable and unstable identities. British Educational Research Journal, 32 (4), 601-616.
Fierro, B. (2015) Literatura e identidad, vasos comunicantes contra la desmemoria. Revista Amauta. Barranquilla (col.): Universidad del Atlántico Nro. 25, ene-Jun 2015.pp. 39-49 http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/1 283/911
Gama, A, Pérez, C, Zúñiga, M. (2018). Elementos que influyen en el proceso de construcción de la identidad profesional de estudiantes universitarios y su vinculación con la innovación educativa. Revista de Filosofía Eikasia.
GOC-2019-776-O65. Reglamento Educación Postgrado. República de Cuba. Resolución No. 140/2019.
González, P.; Marín, R.; Soto, MA. (2019). La identidad profesional en estudiantes y docentes desde el contexto universitario: una revisión. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, N° 20 (1), enero-junio, 1-14. En: http://doi.org/10.29035/rcaf.20.1.4
Herrera, G, Horta, D. (2016). Superación pedagógica y didáctica. Necesidad impostergable para los profesores y tutores del proceso de especialización. Edumecentro, V.8, No.2. En: http://www.revedumecentro.sld.culindex.phpleumclarticlelviewl
Jaquinet, M, Aldanás, I, Rivero, M, Garnache, A. (2016). La motivación en el rendimiento académico de los estudiantes de medicina. Revista Médica Electrónica de Matanzas. Vol. 38, Núm. 6 Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Cuba.
Jara, C, Mayor, C. 2019. Explorar la construcción de la identidad docente en profesionales de la salud: Diseño y validación de instrumento. Formación Universitaria, vol.12 no.1 La Serena feb. 2019. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100013
Jiménez, M., Fierro, B.M., & García, A.M. (2016). La lectura y su promoción desde diferentes escenarios pedagógicos. Revista Amauta, 28, 25-36. Doi: http://dx.doi.org/10.15648/am.28.2016.3
Manso J. (2007) Reflexiones sobre un nuevo modelo de profesor universitario en Medicina. Una visión crítica de la enseñanza médica. La Habana.
Manzo L.; Rivera N.; Rodríguez A. (2006) Competencias docentes en los profesores de Medicina de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Educación Médica Superior. La Habana: 2006; 20(2).
Pernas M, et al. (2001) El plan de estudio para la formación del Médico General Básico en Cuba: Experiencias de su aplicación. Educación Médica Superior. Ciudad de La Habana: ene.-abr. 2001; 5(1).
Resolución MES No. 75/2015. Sistema de superación de profesores e investigadores de las universidades y entidades de ciencia, tecnología e innovación subordinadas al Ministerio de Educación Superior. La Habana. Editorial Universitaria Félix Varela.
Tejada, F.J. (2013) Profesionalización docente en la universidad: implicaciones desde la formación. doi: 10.7238/rusc.v10i1.1471, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(1), 170-184.
Valdés, D. (2018). Consolidación de la identidad profesional en estudiantes de segundo año de Licenciatura en Enfermería. Tesis presentada en opción al título de Máster en Ciencias de la Educación Superior. Universidad de Matanzas.
Vloet, K. y J. Van Swet, (2010) ‘I can only learn in dialogue! Exploring profesional identities in teacher education. Journal Professional Development in Education, 36(1-2), 149-168.
Zeca, C. (2014). El desarrollo de los valores en los estudiantes de Ciencias de Educación de la UJES, Angola. Revista Atenas Vol.1 Nro.25 enero-marzo – 2014, ISSN 1682-2749.
Zeca, C. (2014). La relación ciencia-tecnología como perspectiva para la formación de valores de los estudiantes de la Universidad José Eduardo Dos Santos de Angola. Revista digital Varona, No. 59/2014 (julio-diciembre) ISSN: 1992-8238 (versión digital)