Social appropriation of knowledge
Corresponding Author(s) : John Fredy Zuluaga Duque
AMAUTA,
Vol. 17 No. 34 (2019): Amauta
Abstract
Societies develop better if properly manage their collective intelligence. The generation of collective intelligence is mediated by the application of institutional facts directed towards the production, distribution, dissemination and use of knowledge. Among the facts that enable social appropriation of knowledge stand the management, academic, communicative and educational kind. People and institutions that manage these types of acts contribute to the creation of more open and just societies. Any process of social transformation mediated by knowledge management; it is anchored to an ethic that requires minimally two things: First understand that the knowledge and wisdom of humanity are the patrimony of all and, second, that the duty to disclose and democratize knowledge and knowledge is also everybody's business. Methodology: critical rationalism (Popper) and hermeneutics (Gadamer).
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
CHOMSKY, N. (2004): Chomsky on MisEducation, United Satates of America, Rowman et littlefield.
CHOMSKY, N. (2010): El nuevo orden mundial (y el viejo), Barcelona, Critica.
CHOMSKY, N., & Ramonet, I. (2002): Cómo nos venden la moto. Información, poder y concentración de medios, Barcelona, Icaria.
DIAZ, R. & VEGA, J. (2018): La introducción de resultados científicos historiográficos de historia local: una contribución a la formación profesional pedagógica. Amauta, 16(31), 189-203. http://dx.doi.org/10.15648/am.31.2018.11
DRUCKER, P. F. (2013): La gerencia en la sociedad futura, Bogotá, Norma.
EUROSTAT; OCDE. (2005): Manual de Oslo, Oslo, Tragsa.
FOUCAULT, M. (1979): Microfísica del poder. Madrid: La Piqueta.
GIBBONS, M., LIMOGES, C., NOWOTNY, H., SCHWARTZMAN, S., SCOTT, P., AND TROW, M. (2007): The new production of Knowledge, California, Sage.
JAEGER, W. (1997): La paideia, Colombia, Fondo de cultura económica.
LIPOVETSKY, G. (2009): La pantalla global, Barcelona, Anagrama.
HERRERA, D. (2002): La persona y el mundo de su experiencia, Bogotá, Ediciones, Universidad de San Buenaventura.
MANKIW, G. N. (2002): Principios de economía, España, McGRAW-Hill.
MCLUHAN, M. (1996): Comprender los medios masivos de comunicación, Barcelona, Paidós.
MILLER, P. (2013): La manada inteligente, Barcelona, Destino.
NIETZSCHE, F. (2000): Sobre el porvenir de nuestras instituciones educativas, Tusquets.
PARKIN, M., Esquivel, G., & Ávalos, M. (2005): Microeconomía, México, Pearson.
SAGASTI, F. (2011): Ciencia, tecnología e innovación. Políticas para América Latina, México, Fondo de cultura económica.
SAMUELSON, P. A., & NORDHAUS, M. J. (1996): Economía, Madrid, McGraw-Hill.
SEARLE, JOHN R. (1997): Construcción de la realidad social, España, Ediciones Paidós.
STIGLITZ, J. E., & GREENWALD, B. C. (2014): La creación de una sociedad del aprendizaje, México, Crítica.
ZULETA, E. (1995): Educación y democracia, Bogotá, Corporación tercer milenio.
WEBGRAFÍA
BARRIO ALONSO, CIPRIANO. (2008): “La apropiación social de la ciencia: nuevas formas”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS [en línea] 2008, 4 (enero): [Fecha de consulta: 24 de julio de 2018] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92441014> ISSN 1668-0030
Becerra Elejalde, L. L. (8 de 06 de 2018). www.larepublica.co. Recuperado el 14 de 11 de 2018, de https://www.larepublica.co/economia/financiacion-privada-en-ciencia-en-colombia-2736090
COLCIENCIAS (2015): “Apropiación Social del Conocimiento”. Recuperando en: http://www.colciencias.gov.co/programa_estrategia/apropiaci-n-social-del-conocimiento, el 28 de enero de 2015.
CUEVAS, ANA. (2008): “Conocimiento científico, ciudadanía y democracia”, Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 4(10), 67-83. Recuperado en 05 de julio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132008000100006&lng=es&tlng=es.
DÍAZ GONZÁLEZ, C. (2017, septiembre 18): “La apropiación social del conocimiento, un impulsor de la innovación: caso Asociación Horfrubella, Pereira (Risaralda)”, Revista Mutis, 7(2), 59-74. https://doi.org/10.21789/22561498.1248
DÍAZ RÖNNER, LUCILA, & FOLGUERA, GUILLERMO. (2017): “Propiedad intelectual y nociones de vida: relaciones, condiciones de posibilidad y desafíos”, Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 12(35), 11-38. Recuperado en 04 de julio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132017000200002&lng=es&tlng=es.
HÖLLDOBLER, B., & OSBORNE, E. W. El superorganismo. (2014). Disponible en: de http://www.katzeditores.com/images/fragmentos/HolldoblerWilsonFragmento.pdf. Consultado el 12 de Julio de 2016.
ECHEVERRÍA, JAVIER. (2015): “De la filosofía de la ciencia a la filosofía de las tecnociencias e innovaciones”, Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 10(28), 105-114. Recuperado en 04 de julio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132015000100008&lng=es&tlng=es.
FAGIOLO, M. (2012): “El conocimiento como bien común”, Cayapa Revista Venezolana de economía social, 12 (23), 65-83.
FRESSOLI, MARIANO, & ARZA, VALERIA. (2017): “Negociando la apertura en ciencia abierta: Un análisis de casos ejemplares en Argentina”, Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 12(36), 139-162. Recuperado en 24 de julio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132017000300007&lng=es&tlng=es.
INVERNIZZI, N. (2004): “Participación ciudadana en ciencia y tecnología en América Latina: una oportunidad para refundar el compromiso social de la universidad pública”, Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad - CTS, 1 (2), 67-83.
QUINCHOA CAJAS, WALTER JULIÁN. (2011). “Apropiación y resistencia social de las TIC en el resguardo indígena de Puracé, Cauca, Colombia”, Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 6(18), 241-257. Recuperado en 24 de julio de 2018, de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132011000200014&lng=es&tlng=es.
WOOLLEY, ANITA WILLIAMS AND KIM, YEONJEONG AND MALONE, THOMAS W., “Measuring Collective Intelligence in Groups: A Reply to Credé and Howardson” (June 1, 2018). MIT Sloan Research Paper No. 5431-18. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3187373 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3187373