The humanist and renovating historical culture in “the age of gold” of josé martí
Corresponding Author(s) : Yuseli Pestana Llerena
AMAUTA,
Vol. 17 No. 34 (2019): Amauta
Abstract
The work that is presented is part of the results of the investigative activity that is developed in the scientific project to Educate with José Martí in the Cuban school, of the University of Matanzas. The Age of Gold, recognized in the XXI century as a scientific text of interactive nature and participativa, for the depth of its content, the humanism of its prose and the stimulation toward the pursuit in the time of what is approached in her, constitutes a text of necessary consultation in the different stages of the life. The conception of the humanist and renovating historical culture is based in The Age of Gold of José Martí like relating methodological of the preparation of the educational ones of the general teaching.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Bolet, N. (1971). “José Martí como literato”. Así vieron a Martí. Pról. y notas de Gonzalo de Quesada y Miranda. La Habana: Ed. de Ciencias Sociales.
Chávez, J. (2002). Prólogo. Pedagogía de la ternura. Turner, L. y Pita, B. La Habana: Pueblo y Educación.
Díaz, H. (1999). “Cinco pautas martianas para el profesor de Historia”. Pedagogía 99’. Resúmenes, pp.161-175. La Habana: Palcograf.
Díaz, H. (2006). Sobre la historia y otros temas. La Habana: Pueblo y Educación.
Díaz, R. & Vega, J. (2018). La introducción de resultados científicos historiográficos de historia local: una contribución a la formación profesional pedagógica. Amauta, 16(31), 189- 203. http://dx.doi.org/10.15648/am.31.2018.11
Escribano, E. (2006). La concepción de la educación en la obra de José Martí. La Habana: Pueblo y Educación.
Martí, J. (1959). La Edad de Oro. Ciudad de La Habana: Gente Nueva.
Martí, J. (1975). Obras Completas. T-1, 5, 6, 7, 8, 10, 13, 14, 15, 18, 19, 21, 22, 23, 27. La Habana: Edit. de Ciencias Sociales.
Martínez, M. (2003). “La filosofía de la educación en José Martí: principios, direcciones, vigencia”. Blanco, A. Filosofía de la Educación. Selección de lecturas. La Habana: Pueblo y Educación.
Pestana, Y. (2012). José Martí y su época. Una propuesta de tabla sincrónica. Revista Atenas. ISBN 1628-2749, Matanzas 7 de mayo de 2012.
Pestana, Y., Fajardo, M., Menéndez, E. y Diago, M, 2015 (2015). “Sistematización de los fundamentos teórico-metodológicos para el desarrollo e la cultura histórica en la formación inicial del profesional de la educación en las universidades de ciencias pedagógicas”. Resultado del proyecto de investigación El estudio de la obra martiana en la formación humana del profesional de las ciencias pedagógicas. Matanzas: Universidad de Matanzas.
Turner, L. y Pita, B. (2002). Pedagogía de la ternura. La Habana: Pueblo y Educación.
Trujillo, F. (2018). La didáctica de la literatura en secundaria. En: Amauta, 16(32), pp. 49-68. https://doi.org/10.15648/am.32.2018.4
Vitier, C. (2000). Martí en la educación superior. Honda. No.1. Año 1. La Habana, ene.-feb.-mar.