Los modelos de educación multicultural e intercultural. Una revisión necesaria desde una sociedad diversa
Corresponding Author(s) : Celmira Castro Suarez
AMAUTA,
Vol. 17 No. 33 (2019): Amauta
Abstract
This article reviews the theoretical production that has been generated around multicultural and intercultural education in recent decades. For this we rely especially on the production that has occurred in Spain in particular, a country that before the arrival of immigrants has been in need of formulating policies that seek to address this social phenomenon from the educational perspective. Situation that for specialists like Antonio Muñoz Sedano, Teresa Aguado, Marta Soriano has become an important object of investigation, as it has happened for the North American case with scholars like James Banks, who considers that the multicultural model and the holistic model have been key when generating intervention actions in school spaces characterized by cultural diversity.
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Aguado, M. T. (1996). Educación multicultural. Su teoría y su práctica. Madrid: UNED.
Banks, J. Diversity within unity: Essential principles for teaching and learning in a multicultural society by http://www.nsrfharmony.org/pcc-equity/diversity_unity. pdf (Consultado 22 de mayo de 2008).
Banks, J. (1991). Teaching multicultural literacy to teachers. Teaching Educativa, 4(1),130.
Garrieta Bochaca, J. (2003). La integración sociocultural de las minorías étnicas: gitanos e inmigrantes. Barcelona: Anthropos.
Jordán, J. (1992). La educación multicultural. Barcelona: CE-AC.
Muñoz Sedano, A. Enfoques y modelos de educación multicultural e intercultural. Recuperado de: www.madrid.org/webdgpe/interculturalidad/enfoques.doc
(Consultado 29 de marzo de 2007).
Rodríguez Izquierdo, R. M. (2002). Actitudes de los estudiantes hacia la diveridad cultural. (Tesis sin publicar). Universidad de Sevilla, España.
Rojas, A. & Castillo, E. (2005). Educar a los otros. Tunja: Universidad del Cauca.
Sabarriego, M. (2002). La educación interculturalidad ante los retos del siglo XXI. Bilbao: Desclée de Browe.
Soriano, M. (2002). La educación intercultural ante los retos del siglo XXI.
Bilbao: Desclée.
Yriarte, R. M. (2005). Pluralidad y educación. La intercultura como modelo educativo. En: T. Fernández García et al., Multiculturalidad y educación. Teoria, ámbitos y prácticas. Madrid: Alianza.