Practical of teaching of critical reading in basic education of a colombian public institution
Corresponding Author(s) : Maira Alejandra Pulgarín Rodríguez
AMAUTA,
Vol. 17 No. 33 (2019): Amauta
Abstract
This work arose of the necessity of meditating therefore around the practices of teaching of critical reading that are carried out to the interior of the classrooms in the different disciplines of the basic education in a Colombian public institution, the project corresponds to the revision, analysis and development of the systematized processes of teaching strategies to understand texts, with the purpose of qualifying the competitions of the implied readers and the construction of the knowledge in areas of specialty. With the result that their purpose was to characterize the practices of teaching of critical reading that develop the educational ones with its students in the classroom work, in different areas of the knowledge in an institution public Colombian of the basic education. He/she was carried out a qualitative study of descriptive type with documental revision of the existent materials for the development of the classes, interviews semiestructuradas were applied the educational ones and students, equally, external additional variables were valued that allowed to elaborate a profile of the subject readers' acting.
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Carlino, P. (2005) Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica.
Cassany, D. (2005). Describir el escribir. Barcelona: Paidos Iberica S.A.
Díaz, R. & Vega, J. (2018). La introducción de resultados científicos historiográficos de historia local: una contribución a la formación profesional pedagógica. Amauta, 16(31), 189-203. http://dx.doi.org/10.15648/am.31.2018.11
Domínguez, I. y Rivero, M. (2018) Leer y escribir en la universidad ¿Alfabetización académica? En revista ATENAS ,Vol. 1 Nro. 42, abril- junio, disponible en http://www.mes.cu
Federación de Gremios de Editores de España (2016). Informe de Lectura en España. Millán, J. A. (compilador) Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. España.
Fierro Chong, B., Lamus, T., & García, Á. M. (2014). Lectura, léxico e identidad en el espacio de la escuela del siglo XXI, Revista Amauta • Universidad del Atlántico • Barranquilla (col.) • no. 24 • pp. 125-138. Recuperado de www.uniatlantico.edu.co (Consultado en abril de 2016)
Fierro Chong, B, Borot , E & Jiménez, M. (2017). La lectura como componente cultural de la formación en la universidad. En Revista Congreso Universidad. Vol. 6, No. 2. Disponible en: http://www.congresouniversidad.cu/revista/index.php/congresouniversidad (consultado 12 de octubre de 2017)
Hernández, A. del R. & Alvarado, G. (2012). Transformación de las prácticas pedagógicas a través de nuevos dispositivos de comunicación y la escritura de textos argumentativos. Revista Iberoamericana de Educación. No. 59, marzo-agosto. Universidad Central, Colombia.
Jiménez Alonso, M, Fierro Chong, B, & García Caballero, Á. (Julio-diciembre/2016) La lectura y su promoción desde diferentes escenarios pedagógicos, Revista Amauta. Vol. 14. No 28. Recuperado de www.uniatlantico.edu.co (Consultado en abril de 2017)
Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.
Martínez, M. (2002). Lectura y escritura de textos. Perspectivas teóricas y talleres. Cali: Cátedra UNESCO, Universidad del Valle.
Ministerio de Educación Nacional, Lineamientos curriculares. Editorial magisterio. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf8.pdf
Montoya, J. (2004). Geografías y topologías del pensamiento. Medellín: Colección Autores antioqueños.
Parra, M. (1996). Cómo se produce el texto escrito. Teoría y práctica. Santafé de Bogotá: Magisterio.
Roni, Carolina y Carlino, P. (Noviembre, 2014). Leer y escribir para aprender en la escuela secundaria. Una revisión bibliográfica. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Facultad de Psicología de la Univ. de Buenos Aires, ISSN 1667-6750.
Solé, I (1998) Estrategias de lectura. Barcelona editorial Graó Areiza
Trujillo, F. (2018). La didáctica de la literatura en secundaria. En: Amauta, 16(32), pp. 49-68. https://doi.org/10.15648/am.32.2018.4
UNESCO. (2015) Objetivos de desarrollo sostenible. Agenda 2030. Disponible en: https://es.unesco.org/themes/liderar-agenda-mundial-educacion-2030 Consultado en marzo de 2017.