A genealogy of modern ideologies of practice
Corresponding Author(s) : Juan Antonio González de Requena Farré
AMAUTA,
Vol. 17 No. 33 (2019): Amauta
Abstract
In the ideological framework of modern self-understanding, the relations between theory and praxis are characterized by a certain functional differentiation and by the complex interdependence of their performances. On this background, both the praises of theory and the consecration of operational practice, professional office or transforming praxis take on an ideological efficacy. In this article, the ideological components of the legitimation of practice in philosophical pragmatism, the philosophy of praxis and practical philosophy are explained, be it sacralising nostalgia, instrumental neutralization or utopian messianism.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Agamben, G. (2013). Opus Dei. Arqueología del oficio. Valencia: Pre-Textos
Althusser, L. (1974). Para leer El Capital. México D. F.: Siglo XXI.
Arendt, H. (1995). De la historia a la acción. Barcelona: Paidós.
Arendt, H. (2005). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Aristófanes (1984). Comedias. Barcelona: Bruguera.
Aristóteles (2000). Ética Nicomáquea. Madrid: Gredos.
Bourdieu, P. (1999). Meditaciones pascalianas. Barcelona: Anagrama.
Dewey, J. (1986). La reconstrucción de la filosofía. Barcelona: Planeta-Agostini.
Dewey, J. (2000). Qué entiende el pragmatismo por «práctico». En La miseria de la epistemología. Ensayos de pragmatismo (pp. 81-98). Madrid: Biblioteca Nueva.
Diógenes Laercio (1887). Vidas, opiniones y sentencias de los filósofos más ilustres. Tomo I. Madrid: Luis Navarro editor.
Díaz, R. & Vega, J. (2018). La introducción de resultados científicos historiográficos de historia local: una contribución a la formación profesional pedagógica. Amauta, 16(31), 189-203. http://dx.doi.org/10.15648/am.31.2018.11
Dumont, L. (1987). Ensayos sobre el individualismo. Madrid: Alianza Editorial.
Gadamer, H. G. (1993). Elogio de la teoría. Barcelona: Península.
Gadamer, H. G. (2003). Verdad y método I. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Gadamer, H. G. (2004). Verdad y método II. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Gouldner, A. W. (1983). Los dos marxismos. Madrid: Alianza Editorial.
Gramsci, A. (1986). Introducción a la filosofía de la praxis. Barcelona: Planeta-Agostini.
Hadot, P. (2006). Ejercicios espirituales y filosofía antigua. Madrid: Siruela.
Havelock, E. A. (2002). Prefacio a Platón. Madrid: Antonio Machado Libros.
Heidegger, M. (1960). La época de la imagen del mundo. En Sendas perdidas (pp. 68-99). Buenos Aires: Losada.
Heidegger, M. (1997). Filosofía, Ciencia y técnica. Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Horkheimer, M. (1969). Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires: Editorial Sur.
Horkheimer, M. (2003). Teoría tradicional y teoría crítica. En Teoría crítica (pp. 223-271). Buenos Aires: Amorrortu.
Husserl, E. (1998). Invitación a la fenomenología. Barcelona: Paidós.
Jaeger, W. (1992). Aristóteles. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
James, W. (1984). Pragmatismo. Madrid: Sarpe.
Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder.
Jonas, H. (2000). Acerca del uso práctico de la teoría. En El principio vida (pp. 253-277). Valladolid: Trotta.
Kennedy, G. A. (1997). The Cambridge History of Literary Criticism: Classical Criticism. Volume I. New York: Cambridge University Press.
Labriola, A. (1969). Socialismo y filosofía. Madrid: Alianza Editorial.
Luciano de Samosata (1976). Diálogos de tendencia cínica. Madrid: Editora Nacional.
Lloyd, G. E. R. (1987). Polaridad y analogía. Madrid: Taurus.
Marx, K. (1985). Tesis sobre Feuerbach. En Trabajo asalariado y capital (pp. 33-36). Barcelona: Planeta-Agostini.
Menand, L. (2002). El club de los metafísicos. Historia de las ideas en los Estados Unidos. Barcelona: Destino.
Platón (2007a). Teeteto. En Diálogos V (pp. 133-311). Barcelona: RBA.
Platón (2007b). Político. En Diálogos V (pp. 473-605). Barcelona: RBA.
Reale, G. (1996). La sabiduría antigua. Barcelona: Herder.
Toulmin, S. (2001). Cosmópolis. El trasfondo de la modernidad. Barcelona: Península.
Trujillo, F. (2018). La didáctica de la literatura en secundaria. En: Amauta, 16(32), pp. 49-68. https://doi.org/10.15648/am.32.2018.4
Weber, M. (1984). La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Madrid: Sarpe.
Wilson Nightingale, A. (2004). Spectacles of Truth in Classical Greek Philosophy. Theoria in its Cultural Context. New York: Cambridge University Press.
Wolin, R. (2003). Los hijos de Heidegger. Madrid: Cátedra.