Economic and financial education in the context of school mathematics and the family

  • Sonia Valbuena
Keywords: EEF, Mathematics, Family EEF, Matemática, Familia

Abstract

Economic and Financial Education (EEF) has become one of the fundamental axes for the educational and banking sector in Latin America, given that the financial
well-being and quality of life of people has been related to knowledge that they have about the management of their resources and their inclusion in the financial system. In
this sense, this research reacts to the current situation and the need for EEF in schools and for adults in the family context, thus based on scenarios made up of primary school
students and their families from topics of school mathematics learning, a training program in EEF is developed for the families and their children to promote a better quality of
life and economic well-being for its members, as well as, acquire knowledge that helps them develop their role as active parents in the training of their sons and daughters
in the economic and financial sphere. The research is developed in phases, with the application of questionnaires and interviews to the families in the sample. The results to
be highlighted are the notable absence of financial culture and lack of basic knowledge in EEF. It is concluded that with the development of the activities of the training plan show
achievements such as families beginning to identify and establish goals to meet short-term family and personal goals medium and long term, among others.

Visitas al artículo

65

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Arias, F. El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica (6ª ed). Madrid: Episteme. (2012). Cited on p. 195.
[2] Banco de la República de Colombia. Reporte de estabilidad financiera-Primer semestre de 2023. (2023). Cited on p. 195.
[3] Cruz Barba, E. Educación financiera en los niños: una evidencia empírica. Sinéctica, 51 (2018). Cited on p. 195.
[4] Núñez-Rueda, S. N., Vargas-Daza, M del P., y Palacio-García, L. A. Contenidos digitales como estrategia didáctica para el desarrollo de conocimientos económicos y financieros en estudiantes de educación media. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 12 (2022). no. 2, 251–264. Cited on p. 195.
[5] Valbuena, S., y Palencia, R. Efecto de los programas de educación económica y financiera en la educación formal e informal en Colombia. Revista Cedotic, 6 (2021), no. 1, 13–31. Cited on p. 194.
[6] Opletalová, A. Financial Education and Financial Literacy in the Czech Education System, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 171 (2015), 1176–1184. Cited on p. 195.
[7] Pabuena H., Berrio J., Valbuena S. Familia y contexto escolar con tecnología en la Educación Económica y Financiera. Revista Cedotic, 8 (2023). no. 1, 37–56. Cited on p. 195.
[8] Zureck, A. Achieving Active Learning and Deep Learning With Media Using The Example Of Teaching Finance. Problems of Education in the 21st Century, 79 (2021). no. 3, 485–504. Cited on p. 195.
[9] Ministerio de Educación Nacional-Asobancaria. Mi plan, mi vida y mi futuro. Orientaciones pedagógicas para la educación económica y financiera. Documento N.º 26. Bogotá D.C. (2014). Cited on pp. 194 and 201.
[10] Comisión Intersectorial para la Educación Económica y Financiera [CIEEF]. Estrategia Nacional de Educación Económica y Financiera de Colombia. (2017). Cited on pp. 194 and 196.
[11] Mogollón-Guerrero, M. A., Molano-Castro, M. Z., Mesa-Jiménez, F. Y.Una Mirada a la educación económica y financiera en Básica Primaria. Pensamiento Y Acción, 23 (2018), 49—62. Cited on p. 194.
[12] Valbuena Duarte, S., Marín Tapia, K. A., De la Hoz, A. P. Desarrollo de competencias en educación económica y financiera para la toma de decisiones informadas del ciudadano común. Revista Logos Ciencia y Tecnología, 12 (2020), no.1, 95–109. Cited on pp. 194 and 196.
[13] De La Hoz-Granadillo, E., Morelos-Gómez, J. Escobar-Zapata, M. C. Caracterización de perfiles de educación financiera en Familia y contexto escolar con tecnología en la Educación Económica y Financiera hogares colombianos. Desarrollo Gerencial, 13 (2021), no.1, 1–23. Cited on p. 200.
[14] Valbuena, S., Barbutin J., Bolivar, L. Aprendizajes en familia de Educación Económica y Financiera (EEF) asistida por tecnología. En VI Encuentro de Ciencias Básicas (2022). 57–65. Cited on p. 200.
[15] Revista Semana. La pesadilla de más de 8000 victimas al sacar gota a gota virtuales en Colombia; son amenazadas y acosadas. 30 de junio, (2023) Cited on p. 198.
[16] Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). Competencias en Iberoamérica: Análisis de PISA 2012(2012). Cited on p. 194.
[17] Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). Panorama de la educación 2016. (2016). Cited on p. 194.
[18] Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE) Colombia Country Note. Results from PISA 2018. (2019). Cited on p. 194.
[19] Valbuena Duarte, S., Sepúlveda, S., Castillo, Y. EEF en matemática con aplicaciones digitales del sector financiero. Revista MATUA. 7 (2020), no. 1, 81–90. Cited on pp. 194 and 196.
[20] Banco Interamericano de Desarrollo (BID). Informe Anual 2018: Estados Financieros. (2018). Cited on p. 195
Published
2023-12-31
How to Cite
Valbuena, S. (2023). Economic and financial education in the context of school mathematics and the family. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 10(1), 1-10. Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/3826