REMOTE PROGRAMMED INSTRUCTION AND TUTORIAL AS STRATEGIES IN THE LEARNING PROCESS FOR THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCES.

  • Carlos A. Camacho Universidad del Atlántico
  • Sandro J. Pérez Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín
  • Kennedy Hurtado Ibarra Universidad del Atlántico
Keywords: Remote programmed instruction, remote education, use of the tutorial Instrucción programada remota, educación a distancia, uso del tutorial

Abstract

The objective of the research is to determine the importance in the use of the remote programmed instruction and the tutorial as strategies in the learning process for the development of mathematical competences in students of the middle school of Educational Institutions of the District of Barranquilla, Colombia. Given the current situation of remote education caused by the pandemic Sars Cov 2 virus, known as Corona Virus, Covid 19, has had an impact on the fabric of human reality on a planetary level, especially because of the health conditions of communities at the local, regional, national and global levels, educational institutions as social organizations have thus migrated to a form of virtual study. In this sense, the role that the school plays in this current context, its teachers and parents have been decisive to face this formation from the home, where the technologies are the tools that allow to establish the direct connection with the students. Methodologically, the research was descriptive – Field, with a non-experimental, transactional design, with descriptive and inferential analysis. The population consisted of 140 eleventh-grade students. It was found that the eleventh grade students stood out in the high category, when it comes to using technological tools using the Remote Programmed Instruction (IPR) and the tutorial on solving mathematical problems. It is concluded that the use of technologies under the virtual remote modality promotes favorable results in the training of students. It is recommended to establish a curriculum and content in the area of mathematics adapted to learning strategies through remote programmed teaching.

Visitas al artículo

281

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos A. Camacho, Universidad del Atlántico
Sandro J. Pérez, Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín
  • Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Docente y Miembro de Comité Académico del Doctorado en Ciencias de la Educación, Maracaibo – Venezuela (e-mail: perezsanndro@gmail.com)
Kennedy Hurtado Ibarra, Universidad del Atlántico

References

[1] Camacho, C. Hurtado, K. y otros (2017). El Efecto Del Uso De Las Tecnologías De Información Y Comunicación En El Desarrollo De Competencias Matemáticas En Estudiantes De Instituciones De Educación Media. Revista Matua. Vol. IV, N°2. Página 16-31.

[2] Camacho, C. Pérez, S. Sánchez, R. (2018). Uso de la Tecnologías de Información y Comunicación Basadas en Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje para el Desarrollo de Competencias Matemáticas. Revista Matua. Vol. V, N° 2 Página 108-140.

[3]Dorrego, M. (2011). Caracteríticas de la instrucción programada como técnica de enseñanza. Revista de pedagogíadr2s , 24.

[4] Finol, M. y Camacho, H. (2009). El proceso de investigación científica. 2da. Edición. Maracaibo – Venezuela: Ediluz.

[5] Gomez , E. (2014). Evaluacion y desarrollo del Conocimietno Matematico para la Enseñanza de la Probabilidad . Recuperado el 21 de Agosto de 2016.

[6] Hernández, R., Fernández, C, y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. 6ta. Edición. México: McGraw Hill.

[7] Hurtado, J. (2010). Metodología de la Investigación. Guía para la comprensión holística de la ciencia. Cuarta edición. Bogotá – Caracas: Ediciones Quirón.

[8] Laborí , B., Echeverría , J., y Oleagordia, I. (2011). Estrategia Educativa para el uso de las nuevas Tecnologías de la información y comunicación. Recuperado el 19 de enero de 2016, de http://www.rieoei.org/deloslectores/Labori.PDF

[9] Méndez , A. (octubre de 2015). Recuperado el diciembre de 2016, de http://publicaciones.urbe.edu/index.php/revecitec/article/viewArticle/3792/5089

[10] Pérez, C. Técnicas Estadísticas con SPSS, 12 Aplicaciones al Análisis de datos. 6ta Edición. México. Pearson Prentice Hall.

[11] Ramos , A., y Begoña , V. (enero de 2016). Comillas . Recuperado el 6 de junio de 2016, de http://www.iit.comillas.edu/aramos/presentaciones/t_mms_M.pdf

[12] Romero, S., y Araujo, D. (2014). Factores Claves Presentes en el uso de las TIC. Congreso Internacional URBE, 517 - 531.

[13] Salinas , J. (octubre de 2004). Cambios metológicos con las TIC. Recuperado el diciembre de 2016.

[14] Santos, J. (2004). La Resolución de Problemas Matemáticos: Avances y Perspectivas en la Construcción de una Agenda de Investigación y Práctica. Recuperado el diciembre de 2016, de http://www.uv.es/puigl/MSantosTSEIEM08.pdf

[15] Santos, M. (octubre de 2007). La Resolución de Problemas Matemáticos: Avances y Perspectivas en laConstrucción de una Agenda de Investigación y Práctica. Recuperado el 8 de junio de 2016, de http://www.uv.es/puigl/MSantos TSEIEM08.pdf

[16] Ulam , S., y Von, J. (1975). Simulación Monte Carlo. Recuperado el 06 de junio de 2016, de http://www.uoc.edu/in3/emath/docs/Simulacion_MC.pdf

[18] UNESCO. (1994). Obtenido de http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001107/110753so.pdf

[19] López, L. (2020) Educación remota de emergencia, virtualidad y desigualdades: Pedagogía en tiempos de pandemia. Digital Publisher Ceit, 98- 107 https://www.researchgate.net/publication/344731933_Educacion_remota_de_emergencia_virtualidad_y_desigualdades_pedagogia_en_tiempos_de_pandemia

[20] Means, B. Bakia, M. and Murphy R (2014) Learning Oline: What research tells us about whethen When and how. N.Y.
http://www.educaccionperu.org/wp-content/uploads/2020/04/Ensen%CC%83anza-Remota-de-Emergencia-Textos-para-la-discusio%CC%81n.pdf

[21] Marimontes, A. y otros (2019), Estrategias de aprendizaje en la educación a distancia. RITI Journal, Vol 7,14 (julio-diciembre 2019). doi: https://doi.org/10.36825/RITI.07.14.017

[21] Velasco, M. (2018), Estrategia para favorecer el desarrollo de las habilidades comunicativas. Tesis de Maestría; Universidad Externada de Colombia. https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/1227/1/CAA-Spa-2018-Estrategia_para_favorecer_el_desarrollo_de_las_habilidades_comunicativas_Trabajo.pdf

[22] Quiroz, S (2010). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa, 10 (52), 13-23. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179420763002

[23] Rizo, M (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual, Revista Multi-Ensayos, Vol. 6, Núm.12. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Kohn, A. (2008), Por qué está sobrevalorada la autodisciplina. https://www.alfiekohn.org/espanol/por-que-esta-sobrevalorada-la-autodisciplina/

[24] Rúgeles, P. y otros (2015), El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Lasallista de Investigación, Vol. 12, Núm. 2, https://www.redalyc.org/pdf/695/69542291025.pdf

[25] Becerra, J. y otros (2002). La enseñanza a distancia y el aprendizaje cooperativo. Recuperado de: http://bibliotecadigital.conevyt.org.mx/colecciones/documentos/somece2002/Grupo3/Becerra6.pdf

[26] Collazos C. y Mendoza, J. (2006), Cómo aprovechar el “aprendizaje colaborativo” en el aula. Educación y Educadores, 2006, Volumen 9, Número 2, pp. 61-76. Captura:02/05/2021 file:///C:/Users/Usuario/AppData/Local/Temp/Dialnet-ComoAprovecharElAprendizajeColaborativoEnElAula-2288193.pdf
Published
2021-08-17
How to Cite
Camacho, C. A., Pérez, S. J., & Hurtado Ibarra, K. (2021). REMOTE PROGRAMMED INSTRUCTION AND TUTORIAL AS STRATEGIES IN THE LEARNING PROCESS FOR THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL COMPETENCES. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 8(1), 46-73. Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/3007