GEOGEBRA AS A TOOL AS A DYNAMIZING TOOL FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF AREA AND VOLUME OF POLYEDERS

  • Julio Cesar Romero Pabon Docente Titular adscrito al Programa de Matemáticas. Facultad de Ciencias básicas. Universidad del Atlántico
  • Gabriel Mauricio Vergara-Ríos Docente Titular adscrito al Programa de Matemáticas. Facultad de Ciencias básicas. Universidad del Atlántico
  • Angie Paola Barrios-Romero
Keywords: Geometry, didactic tools, Geogebra, TIC, regular polyhedra. Geometría, Herramientas didácticas, Geogebra, TIC, poliedros regulares.

Abstract

Through this article, we intend to share the preliminary results of a research paper called Geogebra as a didactic tool to boost the teaching and learning of area and volume of regular polyhedra in the seventh grade of the San José Hermanitas de la Anunciación school in Barranquilla, which has been developing within the framework of the work of the Specialization degree in Mathematics Didactics of the Universidad del Atlántico. The objective of this is to stimulate the teaching-learning of areas and volumes of regular polyhedra through the use of Geogebra in the seventh grade of the school San José Hermanitas de la Anunciación, in Barranquilla. It is based on the theoretical contributions of Godino, Batanero and Font (2003), Camargo and Acosta (2012), Barrantes, Balletbo and Fernández (2013), Sirwuendy (2012), Hernández, Fernández and Baptista (2006); Vergara, G (2016), among others. The research is guided by the Hermeneutical paradigm with a qualitative approach, typified as comparative and field. A population consisting of 70 seventh grade students of the educational institution in question will be selected. The data will be collected through observations in the classroom, surveys and diagnostic tests and even through the analysis of the proposal itself. Using a questionnaire designed by the researchers and duly validated by experts; the analysis of the results will be done qualitatively.

Visitas al artículo

638

Downloads

Download data is not yet available.

References

Godino, J., Batanero, C., & Font, V. (2003). Fundamentos de la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas para Maestros.

La geometría, su enseñanza y su aprendizaje, Leonor Camargo / Martín Acosta, Tecné, Episteme y Didaxis: TED, N. º 32 *Segundo semestre de 2012* pp. 4-8 ISSN 0121-3814

Barrantes, M.; Balletbo, I. y Fernández, M. A. (2013b). Enseñar geometría en Secundaria. Academicus. Revista de Ciencias de la Educación.vol 1. nº 3.26-32

Secuencia didáctica “Sólidos geométricos” mediada por el software Geogebra para estimular el pensamiento geométrico en estudiantes de 9°, Eusebio José Cuentas Berdugo ,Fabián de Jesús Miranda Ruiz, Guiovanny Chilito Waltero (2017).

Sirwuendy et al (2012), con su trabajo “La geometría en el aula: una propuesta para la interpretación de conceptos e ideas matemáticas y físicas”,

Estrategia para la enseñanza de los conceptos de área y de volumen, utilizando como mediadores de aprendizaje el origami y las tecnologías digitales, autor: Edwin Fernando Hernández Escobar (2016).

Castrillón (2014), quien desarrolló el trabajo titulado: “Diseño de una unidad didáctica para la enseñanza del concepto de volumen, que favorezca el aprendizaje significativo en los estudiantes del grado 9º de la I.E el Pedregal del municipio de Medellín.

Sandoval, C. (2002). Investigación Cualitativa. Bogotá: ARFO Editores e Impresores Ltda.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación cuarta edición. México: MG Graw-Hill Interamericana.

Cazau, P. (11 de Marzo de 2006). Introducción a la Investigación en Ciencias Sociales. Obtenido de Universidad de Extremadura: http://www.unex.es/

Casas, Repullo, & Donado. (8 de Mayo de 2003). La Encuesta como Técnica de Investigación. Elaboración de Cuestionarios y Tratamientos Estadísticos de los Datos. Obtenido de ELSEVIER: http://tienda.elsevier.es/

Published
2018-12-31
How to Cite
Romero Pabon, J. C., Vergara-Ríos, G. M., & Barrios-Romero, A. P. (2018). GEOGEBRA AS A TOOL AS A DYNAMIZING TOOL FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF AREA AND VOLUME OF POLYEDERS. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 5(2). Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/2137
Section
Artículos