ICT as digital resources to study the subject linear algebra at the science and technology school (DCYT) of the universidad Centroccidental Lisandro Alvarado (UCLA). Venezuela.
Abstract
The objetive of the study is to determine the use of ICT as digital resources to study the subject Linear Algebra, at the Science and Technology school of the Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado, during the intensive course of 2015.
The study was descriptive with field design, through an instrument consisting of ten questions of selection and three open questions, with Likert scale. The reliability of the instruments obtained a Alpha Cronbach of 0,9424 coefficient.
The population consisted of 54 students and the sample of 42,59%. The results show a trend of using computers and
cellphones with a frequency of daily use. The resources that were most used for learning are WhatsApp and YouTube.
.
Visitas al artículo
Downloads
References
Aquiahuatl, E.(2015) Metodología de la investigación interdisciplinaria. Tomo I Investigación monodisciplinaria. Volumen 1. Editorial Ink.
ranco, J. (2008). Educación y tecnología: solución radical: historia, teoría y evolución escolar en México y Estados Unidos. México D.F, Siglo XXI editores. S.A de C.V.
Hernández R, Fernández C y baptista P. (2008). Metodología de la investigación Mc Graw Hill. M'exico.
Herrera, M. (2009). Disponibilidad, uso y apropiación de las tecnologías por estudiantes universitarios en M'exico}: perspectivas para una incorporación innovadora. Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco, México. Recuperado de
http://www.rieoei.org/deloslectores/2630Batistav2.pdf el 20 Septiembre del 2015.
Marqués G. (2000). Impacto de las tics en educación: funciones y limitaciones. Recuperado de
http://www.peremarques.net/siyedu2.htm#inicio el 16 septiembre del 2015.
Mazo, C. (2015). Educación conectada en tiempos de redes. Ministerio de Educación, Cultura y Cooperación. España.
Moreno, G. (2000). Introducci'on a la metodolog'ia de la investigación educativa. Editorial Progreso, S.A de C.V. M'exico.
Ochoa, L. (2012). Gesti'on de los recursos de internet. Aplicaciones en la educación superior. Estados Unidos. Lulu, Inc. USA
Padr'on, C. (2013). Estrategias Did'acticas basadas en Aplicaciones de Mensajer'ia Instant'anea WHATSAPP exclusivamente para M'oviles (Mobile Learning) y el uso de la Herramienta para promover el Aprendizaje Colaborativo. Revista de Tecnolog'ia y Comunicaci'on en Educaci'on. Vol7. Nº2. Julio-Diciembre 2013. p.123-134.Recuperado de:
http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/art09.pdf el 20 de septiembre de 2015
Rosario L, Lobo H, Rivero D, Briceño J, Villareal M. (2013). Las TIC para el proceso enseñanza aprendizaje en los laboratorios de física en el nivel universitario en el Estado de Trujillo, Venezuela. Revista Internacional de Tecnolog'ia, Conocimiento y Sociedad. Volumen 2, Numero 2, 2013. Recuperado de
www.saber.ula.ve/handle/123456789/40058 el 20 de mayo de 2016.
S'anchez, A., Oseguera, E., Corona, F., Cedeño, J., Sandoval, J., Calvillo, J., Murillo, L., Galeana, L., Rodr'iguez, M., Mor'an, M., C'ardenas, V. (2006). Diagn'ostico en el uso de las TIC’s de los estudiantes de primer ingreso a nivel superior en la Universidad de Colima: CEUPROMED. Recuperado de
http://ceupromed.ucol.mx/revista/PdfArt/8/24.pdf el 16 septiembre del 2015
Sanz, J. (2014). Whatsapp: Potencialidades educativas versus dependencia y adicción. España. Universidad Camilo Jos'e Cela. Recuperado de
http://dim.pangea.org/revistaDIM30/docs/OC30whatsapp.pdf el 28 de mayo de 2016
Zapata, M. (2012). Recursos Educativos digitales: conceptos b'asicos.} Universidad de Antioquia. Recuperado de