Current situation of teaching of statistics on the level of primary education in the municipality of Valledupar: case study indigenous schools

  • Liliana Barón Amaris Universidad Popular del Cesar
  • Hebert Delgado Mier
Keywords: education, statistics, ethnomathematics, random, probability Enseñanza, estadística, etnomatemáticas, aleatorio, probabilidad.

Abstract

Statistics is part of the mathematics curriculum in primary and secondary education in Colombia; the standards developed by the Ministry of Education, the numerous problems evaluated in the Saber tests and the various researches recognize the importance of statistical concepts; however, Statistics topics are often relegated to teaching in primary education. In this work, the main results of research on Statistics teaching at the level of primary education is presented, as well as an analysis on the specific case of teaching in schools or Indigenous centers.

Visitas al artículo

514

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alsina, A. (2012). Estadística y Probabilidad en Educación Infantil. Revista Didácticas Específicas, número 7, pp. 4-22.

Batanero, C. (2013). La comprensión de la probabilidad en los niños. ¿Qué podemos aprender de la investigación?. En J. A. Fernandes, P. F. Correia, M. H. Martinho, & F. Viseu, (Eds.) (2013). Atas do III Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola. Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade Do Minho.

Common Core State Standards Initiative CCSSI (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Recuperado el 29 de abril de 2013, de http://www.corestandards.org/assets/CCSSI_Math%20Standards.pdf

MAKU JOGUKI (2008). Ordenamiento Educativo del Pueblo Indígena Kankuamo. Recuperado el 31 de Octubre de 2013, de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/articles-213863_archivo1.pdf MEN (2015). Ministerio de Educación Nacional. Derechos Básicos de Aprendizaje DBA en Matemáticas. Bogotá. Colombia. http://www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/w3-article-349446.html

MEN (2015). Ministerio de Educación Nacional. Programa Todos a Aprender. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-propertyvalue-48336.html

MEN (2006). Ministerio de Educación Nacional. Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Primera Edición. Bogotá. Colombia.

MEN (1998). Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos curriculares de Matemáticas. Bogotá. Colombia.

National Council of Teachers of Mathematics, NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. (Trad. Castellana, Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales, 2003).

Published
2016-07-01
How to Cite
Barón Amaris, L., & Delgado Mier, H. (2016). Current situation of teaching of statistics on the level of primary education in the municipality of Valledupar: case study indigenous schools. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 3(1). Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1513