Teaching strategy for strengthening quantitative reasoning using TIC

  • Jhon Jairo VERGARA JIMÉNEZ
  • Julio Manuel FONTALVO BROCHERO Instituto La Salle
  • Andrés Miguel MUÑOZ BERMEJO IED No. 161
  • Sonia VALBUENA DUARTE Universidad del Atlántico
Keywords: Quantitative Reasoning, Information Technologies and Communication Technologies (ICT) Digital Open Educational Resources (REDA), Connectivism, autonomous learning. Razonamiento Cuantitativo, Tecnologías de la Informática y la Comunicación, Recursos Educativos Digitales Abiertos (REDA), Conectivismo, Aprendizaje Autónomo.

Abstract

This research was conducted in order to identify the difficulties that have been presenting students in higher education in competitive quantitative reasoning and as a teaching strategy in this case favors an ICT resource in teaching and learning.
The difficulties are based on the poor results on state tests SABER-PRO in recent years and the analysis of a pre-test conducted by the research group, where inadequate interpretation of the data presented demonstrated the formulation escaza test poor execution of strategies when solving problems and little argument. When applying ICT resource, dynamic and innovative learning was generating active participation and interest in participating students of the proposal.

Visitas al artículo

1613

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fonseca, D. L. (07 de 02 de 2007). Conectivismo: Una teoria de aprendizaje para la era digital. Obtenido de http://apliedu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/media/cursos/tic/d006/modul1/conectivismo.pdf

Godino, J. (2010). Perspectiva de la Didáctica de las Matemáticas como disciplina tecnocientífica. Obtenido de http://www.ugr.es/jgodino/fundamentosteoricos/perspectivaddm.pdf

Hernandez, S., Fernandez, C., Baptista, L. (2010). Metodología de la investigación 5°ta edición. México D.F: McGrawHill.Interamerica editores.

ICFES. (2014). Módulo de razonamiento cuantitativo.

Hernández, S., Metodología de la investigación, Editorial McGraw Hill Interamericana. México, 2003.

ICFES. (2015). Guía de orientación. Obtenido de Modulo de razonamiento cuantitativo: https://www.google.com.co/ferdcreirazonamientocuantitativoicfes2015

Márquez, K. (15 de Enero de 2014). El nuevo paradigma: educación por competencias. Obtenido de Centro Interamericano de Desarrollo e Investigaci´on Ambiental y Territorial: https://elnuevoparadigmalaeducacionporcompetencias

MEN. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Obtenido de http://www.eduteka.org/pdfdir/MENCompetenciasTICdesarrollodocente2013.pdf

Ministerio de Educación Nacional, M. (10 de 2012). Recurso Educativos Digitales Abiertos. Obtenido de Colección Sistema Nacional de Innovación Educativa con uso de TIC:

http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/articlesreda.pdf

OREALC/UNESCO. (2011). Educación de calidad en la era digital. Buenos Aires.

REDA, M. (2012). Recursos educativos digitales abiertos. Obtenido de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/articles13597reda.pdf

Published
2015-12-31
How to Cite
VERGARA JIMÉNEZ, J. J., FONTALVO BROCHERO, J. M., MUÑOZ BERMEJO, A. M., & VALBUENA DUARTE, S. (2015). Teaching strategy for strengthening quantitative reasoning using TIC. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 2(2). Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1407