Modeling and construction of TIC for interpretation of statistical graphics
Abstract
This article discusses the utility of free software Geogebra is presented in relation to the curriculum standard “I interpret , produce and compare suitable to represent various types of data plots¨ın the resolution of problems through the construction and interpretation of statistical graphics , through the technological and methodological use of the software and the class to think, with this tool seeks to select activities and teaching strategies through the use of ICT that lead to participation and overcoming difficulties in learning statistics.
Visitas al artículo
Downloads
References
ANDRADE, Hugo, GÓMEZ, Luis Carlos. Tecnología informática en la escuela. Cuarta Edición. Bucaramanga, 2009.
CASTIBLANCO, Ana Cecilia y CAMARGO, Leonor. Competencia: Hacia un modelo didáctico para orientar la implementación de Cabrí en el aula de matemáticas. Tercer congreso Iberoamericano de Cabrí. Iberocabri,
Bogotá, 2006.
FREGHET, Maurice. La des-axiomatización de la ciencia. Citado por MORENO ARMELLA, Luis. Argumentación y formalización mediadas por Cabrí Geometre. Bogotá. 2002.
LOPEZ, Lucy. La clase para pensar en el aula de matemáticas. Barranquilla, 1982.
MEN. Estándares básicos de matemática, 2002. pág.85
MEN. Nuevas tecnologías y currículo de Matemáticas. Lineamientos curriculares. A´ reas obligatorias y fundamentales. Ed. Magisterio. Santafé de Bogotá, D.C. febrero de 1999. Pág. 17.
MONTENEGRO ABDÓN, Ignacio. Evaluemos competencias matemáticas 1°, 2° y 3°. Segunda Edición. Bogotá, 2000.
POLYA, George .Estrategias para la solución de problemas, http://fractus.mat.uson.mx/papers/polya/polya.html
RUEDA LA ROTTA, Fernando. Rutas Matemáticas 6. Editorial Santillana. Bogotá, 2012.
VIÑAS, Martha Margarita. La calculadora gráficadora en el aula de geometría. Barranquilla, 2006.