LEARNING STYLES OF STUDENTS OF THE UNIVERSITY OF ENGINEERING ATLANTIC OFF THE FOURIER
Abstract
This research was conducted in order to identify the learning styles of engineering students at the University of the Atlantic off the Fourier series. From the theoretical point of view, is supported by contributions from: Porlan R (1996), V. Osorio (2003), R. Flórez (1993), Miller (1967), Duval (1999), Rivière (1991), Pinker (2001), Vergnaud (1990, 1987), Chomsky N. (1957), Piaget J.
(1926), Vygotsky L. (1962), J. Brunner (1983), Ausubel D. (1983), Wittrock (1990), Hunt (1980), Carroll (1993), C. Alonso, D. Gallego and P. Honey (1994) among others. The research was descriptive projective longitudinal design, experimental and field. We used a data collection instrument type questionnaire. Validity was determined through expert opinion and reliability was measured with Cronbach's alpha coecient. The statistic used was descriptive and inferential with application of SPSS and Excel software. The population was 112 subjects, taking a sample of 33 students in the course of dierential equations. The results reveal that the teaching and learning styles play an important role in the teaching and learning of the Fourier series. The identification of this variable strengthens the teaching model used by teachers for teaching and application of Fourier series, which is a very important
topic in engineering therefore required to be well understood by students and teachers , in order to generate very significant scenarios for learning processes. So the university will begin oering in this context, learning experiences that invite reflection and critical assessment of teaching practices in order to improve the academic processes.
Visitas al artículo
Downloads
References
Alonso C. y Gallego D. (2000) Aprendizaje y Ordenador, Editorial DYkinson. S. L. Madrid
Alonso, C.; Gallego, D.; Honey, P. (1994). Los Estilos de Aprendizaje. Procedimientos de diagnóstico y mejora. Bilbao: Ediciones Mensajero. Universidad de Deusto.
Ausubel - novak-hanesian (1983) Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo .2° Ed. TRILLAS México.
Bachelard G. (1975) La Actividad Racionalista de la Física Contemporánea, Ed. Siglo Veinte, Bueno Aires.
Bruner, J. (1983). Child’s talk: Learning to use language. New York: WW Norton & Co.
Carroll J. B.,(1993). Human cognitive abilities, a survey of factor analytic studies.Cambridge, Mass. Harvard Univ.Press.
Carroll, J. B., (1976). Psychometric tests as cognitive tasks, E.Resnik (Eds) The Nature of intelligence. Hillsdake, Earlbaum
Chomsky, N (1957) Estructuras sintácticas, La Haya: Mouton.
Cronbach, L (1963) “Course improvement through evaluation”, Teachers College Record 64, may, pp. 67-86.
Dávila, Sergio (2000). El aprendizaje significativo. Contexto educativo. Revista digital de Educación y Nuevas Tecnologías. http://contextoeducativo.com.ar/2000/7/nota-08.htm
Duval, R. (1999) Argumentar, Demostrar, Explicar: ¿Continuidad o ruptura cognitiva?, México D.F.: Iberoamérica.
Elliott, J (2000). El cambio educativo desde la investigación – acción. Ediciones Morata.
Flores, R. (2003). El conocimiento matemático en problemas de adición y sustracción: un estudio sobre las relaciones entre conceptos,
esquemas y representación. Tesis de doctorado publicada, Universidad Autónoma de Aguascalientes.
Flórez R. (1993) Hacia una Pedagogía del Conocimiento. Ed. Universidad de Antioquia, Medellin.
Honey, P. & Mumford, A. (1986). Using our learning styles. Reino Unido: Autor.
Hunt, E. B (1971). What kind of computer is man? Cognitive Psychology. 2, pp.57-98.
Hunt, E. B. (1980). Intelligence as an information processing concept. British Journal of Psychology. 71, pp. 449-474.
Hurtado, J. (2010). Cómo Formular Objetivos de Investigación. Caracas, Editorial Sypal.
Méndez, C (2006). Metodología. México, D.F., Editorial Limusa.
Messick, S. The criterion problem in the evaluation of instruction. New Jersey, Educational Testing Services, 1969.
Miller, HL (1967) Participación de los adultos en la educación. A force-field analysis, Boston: Center for the Study of Liberal Education for Adults. Un análisis de campo de fuerza, Boston: Centro para el Estudio de la educación liberal para adultos.
Newell, A (1973) You can´t play twenty questions with the nature and win. En Chase, R (Edit) Visual information Processing,N.Y.Academic Press.
Newell, A., and H. A. Simon. 1972.Human problem solving. Englewood Clis, NJ: Prentice Hall.
Classroom Learning, pp. 24-32, G. D. Phye and T. Andre, Eds.
Osorio V. (2003) Si no demuestro. . . . ¿enseño matemática?. Educación Matemática. Ed. Santillana. México. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Cativa. Redalyc.
Piaget J (1926) El lenguaje y el pensamiento del niño. Editorial: Harcourt, Brace & Company, Inc.
Pinker, (2001). Evolución de la mente. Credits: © 2001 WGBH Educational Foundation and Clear Blue Sky Productions, Inc. All rights
reserved
Pinker, S. (1994) El instinto del lenguaje: cómo la mente crea lenguaje, Nueva York. HarperCollins.
Pluvinage F. (1996) “Diferentes formas de razonamiento matemático”, em P. Hitt E. (ed), Investigaciones en matemática educativa. México. Grupo Editorial Iberoaméricana.
Porlan R, García E y Cañal P. (1996): Constructivismo y Enseñanza de las Ciencias, Díada Editoras, Sevilla.
Pozo, J. (1989). Teorías cognitivas del aprendizaje. Ed. Morata. Madrid.
Pozo, J. (1996). Aprendices y maestros. Alianza Editorial. Madrid.
Pozo, J. (1993). Estrategias de aprendizaje. En COLL, C.,
Palacios, J Y Marchesi, A. En desarrollo psicológico y educación II. Psicología de la educación. Alianza psicológica. Madrid.
Sternberg, R. J.(1981). Testing and cognitive psychology American Psychologist Vol 36 N.7, pp. 470.
Sternberg, R. J.(1987). (Eds) La Inteligencia humana, Barcelona, Paidós.
Sierra Bravo, R. (2007). Tesis doctorales y trabajos de investigación científica. Madrid. Editorial Paraninfo.
Torres M. (1991) Constructivismo y Educación. Mimeo. New Mexico.
Vergnaud, G. (1990). Epistemology and psychology of mathematics education. In P. Nesher&J. Kilpatrick (Eds.), Mathematics and cognition: a research synthesis by the International Group for the Psychology of Mathematics Education (pp. 14-30). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Vergnaud, G. (1996). The theory of conceptual fields. In L. Stee, P. Nesher, P. Cobb, G. A. Goldín & B. Greer (Eds.), Theories of mathematical learning (pp. 219-240). Mahwah NJ: Lawrence Eribaum Associates Publishers.
Vergnaud, G. (1997). El niño, las matemáticas y la realidad. México: Trillas.
Vergnaud, G. (2000). Constructivisme et apprentissage des mathématiques. Trabajo presentado en la Conferencia sobre Constructivismo, Ginebra, Suiza.
Vergnaud, G., 1987. About constructivism, en J. Bergeron, N. Herscovics y C. Kieran (eds.), Proceedings of the eleventh International Conference of the Psychology of Mathematics Education, pp. 42-54.
Vergnaud, G., Durand, C. (1976). Structures additives et complexité psychogénétique. Revue Francaise de Pédagogie 3 (6), 28-43.
Vygotsky, L (1926/1962). Myschlenie me Rech. Moscow: Gosudarstvennoe Sot- sial'no Ekonomicheskoe Izdatel'stvo. Publicado y traducido (1962) como Pensamiento y lenguaje Cambridge, MA:. MIT Press
Walpole, Ronald E., Myers Raimond H., Myers Sharon L. y Ye Keying. (2007) Probabilidad y estadística para ingeniería y ciencias. Octava Edición. Pearson. Mexico. Págs. 697, 188, 299-300.
Wittrock, MC (1990). Generative processes of comprehension. Educational Psychologist, 24, 345-376.