Textbooks and mathematical errors

  • Walter O. Beyer K.
Keywords: Errors in the classroom, misunderstandings, misconceptions, didactical obstacles, errors in textbooks Errores en el aula, malentendidos, concepciones erróneas, obstáculos didácticos, errores en textos escolares.

Abstract

The present work is a study about errors, misunderstandings and obstacles in math’s teaching and learning, emphasizing their presence in textbooks. Without going into a deep theorization of the notions of error and misunderstanding we define both, showing similarities and differences between them. Also, the construct obstacle is studied, paying attention to the didactical obstacles. A number of situations in which errors appear and misunderstandings and obstacles occur are presented. The possibility to categorize errors is shown, for which purpose several classifications are
presented. A group of school textbooks used in Venezuela was selected and of them was extracted a representative selection of learning situations, which are analyzed in the light of the elements discussed above at that work. As a
result of the revision of these texts a wealth of errors was obtained, fundamentally those of conceptual type are present in them. For some topics, such as the related to measures, this can give a partial explanation for the poor results that show students in the country on this curricular subject. Finally, some strategies are discussed to face the errors and misunderstandings, alternatives that are distanced greatly from classical penalty; and it also we show the possibility of construction of teaching situations starting from errors, turning them into an opportunity for learning.

Visitas al artículo

810

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adda, J. Erreurs provoquees par les representations. CIEAEM 39. Publication Université de Sherbrooke (Canada). Documento miemografiado, 6 p.

Allen, M. C. (1970). Two incorrect solutions explored correctly. The Mathematcs Teacher, 53(3), 257-258.

Alsina, C. (2010). Asesinatos matemáticos. España: Ariel.

Amelli,Ma. R. y Lemmo, J. (1994). Arco Iris Básico. Matemática 9. Caracas: Librería Editorial Salesiana, S. A.

Amelli,Ma. R. y Lemmo, J. (2003). Arco Iris Básico. Matemática 7. Caracas: Librería Editorial Salesiana, S. A.

Andonegui, M. (1992). Aportes a un marco teórico para el análisis de errores en el aprendizaje de la matemática. Ponencia presentada en el II Encuentro de Profesores de Matemática de las Regiones Nor-Oriental, Insular y Guayana. Maturín.

Astolfi, J. P. (1999). El “error”, un medio para enseñar. Sevilla, Espana: Díada Editora.

Baldor, A. (1940). Aritmética Teórico-Práctica. La Habana: Cultural.

Baldor, A. (1955). Aritmética Teórico-Práctica. La Habana:

Cultural.

Baldor, A. (s/f). Aritmética Teórico-Práctica. La Habana:

Cultural.

Bertero, R. (2002). El colapso del puente de Tacoma. Revista de la Asociación de Ingenieros Estructurales, 10(25). Disponible en:

http://materias.fi.uba.ar/6418/download/Colapso

Beyer, W. (1994). El discurso y el lenguaje matemáticos en el contexto del aula. Trabajo de Grado de Maestría (no publicado), Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Beyer, W. (1999). El significado en matemática: Un problema

didáctico. Enseñanza de la Matemática, 8(1), 3-13.

Beyer, W. (2003). Did´actica de la Matemática. Mérida: Escuela Venezolana para la Enseñanza de la Matemática.

Beyer, W. (2006). El Laberinto del Significado: La Comunicación en el Aula de Matemáticas. En: D. Mora y Serrano, W. (Eds.).

Lenguaje, comunicación y significado en educación matemática (pp. 61-157). La Paz: GIDEM.

Borasi, R. (1986). Algebraic explorations of the error.

Mathematics Teacher, 79(4), 247-248.

Brett C., E. y Su´arez, W. (2002). Actividades de Matemática 9no. Caracas: Distribuidora Escolar.

Brousseau, G (1994). Los diferentes roles del maestro. En: Parra, Cecilia y Saiz, Irma (Comps.). Didáctica de matemáticas: Aportes y reflexiones. (Cap. IV, pp. 65-94). Buenos Aires: Paidós.

Cardelle Elawar, M. y Ruiz Bolívar, C. (1983). El error como fuente de aprendizaje en el mejoramiento de la habilidad matemática en alumnos de Sexto Grado de Educación Primaria. Ponencia presentada en el 2oEncuentro Nacional de Profesores de Didáctica de la Matemática de Institutos de Educación Superior. (Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia (CENAMEC). Caracas.

Diez Jiménez, L. (1970). Antología del disparate. Contestaciones

disparatadas en exámenes y reválidas. Madrid: STVDIVM. Ferrater Mora, J. (1974). Diccionario de filosofía abreviado. Buenos Aires: Sudamericana.

Flores de Tovar, O. y otros. (1988). Matemáticas 9. Caracas:

TEDUCA y Santillana, S.A.

Gómez Alfonso, B. (1995). Tipología de los errores en el cálculo mental. Un estudio en el contexto educativo. Enseñanza de las Ciencias, 13(3), 313-325.

Iradi, R. (1874). Aritmética comercial de reglas breves para todos los cálculos que se efectúen con los números. Caracas: Rojas Hermanos.

Mancera, E. (1998). Errar es un placer: el uso de los errores para el desarrollo del pensamiento matemático. México: Grupo Editorial Iberoamérica.

Godino, J. D. (1991) Hacia una teoría de la Didáctica de la Matemática. En: Gutiérrez Rodríguez, Ángel (Ed.) Área de Conocimiento Didáctica de la Matemática. (Cap. 3, pp. 105-148). Madrid: Editorial Síntesis.

Maron, M. (1979). The student’s universal distributive law. MathematicsTteacher, 72(1), 46-47.

Mendiola, E. (1982). Matemáticas. 3er Año (Ciclo Básico).

Caracas: Editorial Biósfera.

Mendiola, E. (1991). Matemática. 4o Año (1er Año de Ciencias). Caracas: Editorial Biósfera.

Movshovitz-Hadar, N.; Zaslavsky, O. e Inbar, S. (1987).

An empirical classification model for errors in high school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14.

Páez, L. (1986). Etiología del error en la matemática escolar.

Ponencia presentada en el V Encuentro sobre Enseñanza de la Matemática. (Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia (CENAMEC). Caracas.

Pascual Rodríguez, O. (1957). Matemáticas para 5oy 6ogrados. Caracas: Ediciones CO-BO.

Pequeño Larousse Ilustrado. (1982). París: Ediciones Larousse.

Pimm, D. (1990). El lenguaje matemático en el aula. Madrid:

Ministerio de Educación y Ciencia-Ediciones Morata.

Radatz, H. (1979). Error analysis in mathematics education.

Journal for Research in Mathematics Education, 10(3), 163-172.

Rico, L. (1995). Errores en el aprendizaje de las matemáticas. En: J. Kilpatrick; P. G´omez, y L. Rico (1995). Educación matemática: Errores y dificultades de los estudiantes; Resolución de problemas; Evaluación; Historia. (pp. 69-108). Bogotá: “Una Empresa Docente” y Grupo Editorial Iberoamérica.

Rincón, L. E. y Gómez, D. (1994). Horizontes, Educación Básica, 5oGrado. Caracas: Ediciones ENEVA.

Rodríguez, R. (1987). Matemática. 4oGrado Escuela Básica. Caracas: Editorial Larense.

Salazar, L.; Navarro, C. y López, I. (2000). Matemática 6o. Caracas: Santillana.

Serrano, W. (2004). Elementos de álgebra. Unidad didáctica diseñada para el curso Introducción al álgebra del Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”. Tesis de Maestría no publicada, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Serrano, W. (2005a). El significado de objetos en el aula

de matemáticas. Revista de Pedagogía, XXVI(75), 131-164.

Serrano, W. (2005b). Juegos de lenguaje en educación matemática. Trabajo de Ascenso no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”.

SINEA. (1998a). Informe para el Docente. 3o. Caracas:

Ministerio de Educación.

SINEA. (1998b). Informe para el Docente. 6o. Caracas:

Ministerio de Educación.

Solís de Cabello, M. (1982). Detección y papel del error en la enseñanza de la matem´atica. Trabajo de Grado de Maestría (no publicado), Instituto Universitario Pedagógico de Caracas.

Smith, B. D. (1981). Misguided mathematical maximmakers.

The Two-year College Mathematics Journal, 12(5), 309-316.

Tapia Rodríguez, J. (s/f). Barbaridades y disparates en clase. Barcelona, España: Edicomunicación, S. A.

Vallota, A. (1994). La cuarta meditación (Primera parte).

Revista Venezolana de Filosofía, 30, 109-129.

Published
2014-06-18
How to Cite
K., W. O. B. (2014). Textbooks and mathematical errors. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 1(1). Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1034