Razonamiento cuantitativo con enfoque steam

  • Sonia Valbuena
Keywords: Quantitative thinking, STEAM approach, mathematical skills Razonamiento cuantitativo, enfoque STEAM,, competencias matemáticas

Abstract

The present research is aimed at promoting quantitative thinking skills during the teaching and learning process in sixth grade students of basic secondary school under the STEAM approach, supported by design and implementation. ón of didactic sequences based on learning that considers reasoning, formulating and interpreting mathematics in the solution of problem situations in any context combined with the definition of quantitative reasoning, which focuses on the ability of individuals to think critically about the environment that surrounds them and its connection with the mathematical field. The methodology had a mixed approach, with a ad-experimental design, the methodological development was in phases. Ad-hoc questionnaires were applied. The results to be highlighted are profound difficulties in mathematical competencies in the study sample, inputs that are taken for the design of the work proposal. Among the conclusions, it is highlighted that the use of the STEAM approach can be a plausible option for the development of competencies in quantitative reasoning.

Visitas al artículo

74

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] Alsina, A. (26 de Abril de 2020), Conexiones matemáticas a través de actividades STEAM en Educación Infantil. UNIÓN - Revista Iberomaericana de Educación Matemaática, 16 (2020), no 58, 168–190.
[2] UNESCO. (2015). Declaración de Incheon. Educación 2030, (2015), 29–38.
[3] Ministerio de Educación Nacional. (2017). Plan decenal de educación. Camino hacia la calidad y la equidad. Bogotá.: AFyM Producción Gráfica S.A.S, (2017).
[4] Organisation for Economic Cooperation and Development [OECD]. PISA 2022 Mathematics Framework. (2022).
[5] Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación Icfes. Módulo de Razonamiento cuantitativo. Bogotá: ICFES. (2015).
[6] National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. Principles and Standards for School Mathematics. United States of America. (2000).
[7] García, R., García, C. Metodología STEAM y su uso en Matemáticas para estudiantes de bachillerato en tiempos de pandemia Covid-19. Dominio de las Ciencias, 6 (2020), no 2, 163–180.
[8] Jones V. Ubiquitous learning environment: An adaptive teaching system using ubiquitous technology. Proceedings of the 21st. (2004).
[9] Rojas Torres, L., Mora Badilla, M., y Ordóñez Gutierrez, G. Asociación del Razonamiento Cuantitativo con el Rendimiento Académico en Cursos Introductorios de Matemática de Carreras STEM. Revista digital, Matemática, Educación e Internet, 19, (2019) no 1.
[10] Godino, J. Didácticas de las Matemáticas para Maestros. Granada: Universidad de Granada. (2004).
[11] Godino, J., and Wihelmi, M. The role of adidactical situations in mathematical learning. A critical view from the onto-semiotic approach. Enseñanza de las Ciencias, 38 (2020). no 1, 147–164
[12] Yakman, G. STEAM Education: an overview of creating a model of integrative education. STEAM Education Theory. (2008).
[13] Steen, L. A. Why Numbers Count: Quantitative Literacy for Tomorrow’s America. College Board. (1997).
[14] Ayala, J. Evaluación externa y calidad de la educación en Colombia. Documentos de trabajo sobre economía regional. (2015).
[15] Valbuena, S., Rodríguez D., y Tavera A. La innovación en clase de Matemáticas Ejemplos y contraejemplos de eficacia de la iniciativa docente en tiempos de pandemia . Pensamiento Americano, 14, (2021), no 28, 15–28.
[16] Creswell John W. and Poth Cheryl N. Qualitative Inquiry and Research Design Choosing Among Five Approaches Fourth Edittion. (2017).
[17] Valbuena S., Muñiz L., y Berrio J. El rol del docente en la argumentación matemática de estudiantes para la resolución de problemas. Espacios. 41 (2020), no 9, 15–29.
[18] García, B., Coronado, A., y Montealegre, L. (2009). Formación y desarrollo de competencias matemáticas: una perspectiva teórica en la didáctica de las matemáticas. Revista, Educación y Pedagogía, 23 (2009), no 59, 159–175.
[19] Ministerio de Educación Nacional [MEN]. Siempre Dia E 2018–Informe por colegio del cuatrienio, Institución Educativa Distrital Nuevo Colegio Técnico del Santuario. Bogotá: LEGIS S.A. (2018).
[20] Plan Nacional Decenal de Educación 2016–2026. Estrategia de Monitoreo y Evaluación del Plan Nacional Decenal de Educación 2016–2026. (2016).
Published
2024-01-18
How to Cite
Valbuena, S. (2024). Razonamiento cuantitativo con enfoque steam. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 9(1), 7-19. Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/3861