Computer program for the education of the Fourier series of problems and contour teaching

  • Cielo Ester ROMERO PABÓN
  • María José ORTEGA WILCHES Universidad de la Costa CUC
  • Julio Cesar ROMERO PABÓN Universidad del Atlántico
Keywords: Differential equations, Fourier Series, Boundary conditions, educational processes, Technology of the information and communication, Computer program. Ecuaciones Diferenciales, Series de Fourier, Problemas de Contorno, Procesos Didácticos, Tecnologías de la información y la Comunicación, Programa Computacional.

Abstract

The general objective of this study was to produce a multimedia computer Educational program applied for teaching of differential equations in the unit of Fourier series and boundary value problems. It was based on three theories related to: learning processes, computing, differential equations. Based on the methodology worked it is considered descriptive, the proposed design for this research is not experimental This teaching tool presents the chapter on Fourier series and boundary value problems, consists of a virtual learning environment,
teaching tools has placed on the bar. This menu contains: references for consultation allowing navigation in the same document in HTML format. An interactive slide enjoys teaching professor Simulations Area where there are graphical and numerical behaviors of the equations in one, or other dimensions, area workshops to develop specialized programs that are linked with Matlab and Spreadsheets. An area with self-controlled assessments, it has multiple channels of advancement, has a nice interface, handles graphics. The program is developed using the programming language Visual Basic, Matlab and Flash. This scan tool will be helpful for teachers and students

Visitas al artículo

331

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apostol, Tom. M. Análisis Matemático. Segunda edición. Editorial Reverté. España, 1977.

Burden, Richard L. y Douglas, Faires J., Análisis Numérico. Séptima edición. Math Learning, 2002.

Chávez, N, Introducción a la investigación Educativa, Editorial Ediluz, Maracaibo-Venezuela, 2001.

Dennis G. Zill, Ecuaciones diferenciales con aplicaciones de modelado. Editorial Thomson. M´exico D. F., 1997.

Hernández, S., Metodología de la investigación, Editorial McGraw Hill Interamericana. México, 2003.

Microsoft ® Encarta ®, Microsoft Corporation, 2007

Moreno, E. La Idea de Límite Infinitesimal a través de Software en estudiantes Pre-Universitarios. Tesis de Grado para optar al titulo de Magíster en Matem´atica, Menci´on Docencia Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela, 2001.

Peña, Daniel. Análisis de Datos Multivariantes, Primera edición. McGraw Hill. España, 2002.

Rojo, A., Enseñanza asistida por computadora caso: asignatura comunicación gráfica I. Tesis de grado para optar al título de Magíster en Computación Aplicada Mención Docencia en Educación Superior. Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela, 1996.

Swensson, Bengt y Wretman Jan., Model Assisted Survey Sampling, Springer Verlag. New York, 1992.

Tejada, D., Causas que limitan el Uso del Computador como Medio Internacional para la enseñanza de Conocimientos Matemáticos. Trabajo de Grado de la Maestría de Matemáticas, Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela, 1998.

Published
2015-12-31
How to Cite
ROMERO PABÓN, C. E., ORTEGA WILCHES, M. J., & ROMERO PABÓN, J. C. (2015). Computer program for the education of the Fourier series of problems and contour teaching. Revista MATUA ISSN: 2389-7422, 2(2). Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1404