Musicological analysis of rhythmic pattern of Merecumbe for rhythmic variations adapted to drums
Abstract
This article approaches mainly the process of conceptualization through musicology of the features of the rhythm of Merecumbé, that is treated from a methodology of descriptive type with a qualitative approach, starting with the historical context of the rhythm and the rhythmic pattern analysis. The main results obtained, in addition to de analysis, were three rhythmic variations from the original pattern adapted for drums, in addition to the musicological analysis conducted to the rhythmic cell created by Pompilio Rodriguez under the criteria of various musicologists such as Jean LaRue, Nattiez and Cooper & Meyer
References
N°1 (2008, 08, 21). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=gtSw26jh7wo (video 1).
N°2 (2008, 08, 22). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=860fP0UrC78 (video 2).
N°3 (2008, 08, 22). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=svIwDKNDTI4 (video 3).
N°4 (2008, 08, 23). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=TNZVmEcreAA (video 4).
N°5 (2008, 08, 23). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=9JT3-HcQhGE (video 5).
N°6 (2008, 08, 23). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=B8J52zQGAfw (video 6).
N°7 (2008, 08, 24). Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=U7Iw8h_PNwg (video 7).
Calderón, E. (2014). “Sistematización de cinco ritmos del Caribe colombiano adaptados para batería por Tony Peñaloza.” Corporación Universitaria Reformada.
Cooper, G., & Meyer, L. (1960). The Rhythmic Structure of Music. The University of Chicago Press.
De Pedro, D. (1993). Manual de formas musicales. Real Musical.
LaRue, J. (1989). Análisis del Estilo Musical. Labor.
Rodríguez, P. (1997). Carta autobiográfica carné de Sayco No. 0186 escrita en la ciudad de Barranquilla el 28 de agosto de 1997. Disponible en: http://www.musicalafrolatino.com/pagina_nueva_79.htm
Samper, A. (2006). Pacho Galán el rey del Merecumbé. La Iguana Ciega.
Vázquez, M. (n.d.). El análisis musical y su metodología. Análisis estilístico, formal y armónico. Diferentes sistemas analíticos y su valoración. Importancia de la interrelación de los mismos para avanzar en una plena comprensión de la obra musical. . Disponible en: http://www.academia.edu/4480155/Análisis_musical._Teoría_para_1o