"From splendor to ruins" After the patrimonial legacy of the Geo-history of the Faculty of Fine Arts
Abstract
This article presents the approach to the genesis, decline and abandonment of the Faculty of Fine Arts in Barranquilla. From the author's perspective, Geo-history offers the opportunity to promote reflections on the conditions that led to the devastation of this historical heritage. Similarly, it raises the need to evaluate the role of society and particularly of government entities in the problem. It concludes that it is imperative to generate a deep dialogue to articulate space with the territory; action that is possible from the intervention and generation of policies from the Universidad del Atlántico and the department to promote the dynamism of the arts in the heritage neighborhood “El Prado”.
References
Aponte, E. 2006. “La Geohistoria, Un Enfoque Para El Estudio Del Espacio Venezolano Desde Una Perspectiva Interdisciplinaria.” 10.
Braudel, F. 2002. De La Historia, Medida Del Mundo. Barcelona: Crítica.
Chaparro, M. 2018. “Crítica.” Retos y Estrategias de Gestión.
Congreso de Colombia. 2008. Ley General de Cultura 1185 de 2008.
Espinoza, A., and C. Puerta. 2013. Geohistoria: Propuesta Metodológic a Pertinente En La Enseñanza de La Geografía e Historia. Diálogos educativos.
Medina, F. 2017. “Reflexiones Sobre El Patrimonio y La Alimentación Desde Las Perspectivas Cultural y Turística.” In Anales de Antropología Vol. 51, N:106–13.
Ministerio de Cultura. 2010. Plan Especial de Manejo y Protección (PEMP).
Trejo, G. 1995. La Historia y La Geografía. In Reflexiones Sobre El Oficio de Historiador. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Unzué, J. 2010. Geohistoria. Lurralde: investigación y espacio.