Diagnosis of the education of the elderly: contribution to the improvement of psychological functionality
Corresponding Author(s) : Luisa María Suárez Montes De Oca
AMAUTA,
Vol. 18 No. 35 (2020): Amauta
Abstract
The article refers to the result of the diagnosis of the current state of education of the elderly as part of the research project "Multisectoral educational strategy for the improvement of psychological functionality in the elderly" in the province of Matanzas, Cuba. A sample of 210 older adults distributed in the six municipalities of the province with the highest population-aging index participated. The constructed variable, the dimensions (cognitive, affective and volitional), and certain indicators for its study are presented. Scientific methods of the theoretical, empirical level and mathematical procedures were used. The main results are the low satisfaction of the elderly with their quality and lifestyle, the acceptance of this moment in the adulthood stage and the low motivation to perfect their psychological functionality.
Keywords
Download Citation
Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)BibTeX
References
Benítez-Rosario, M A. (2005) .Impacto del estado funcional y cognitivo en la mortalidad de las personas mayores que viven en la comunidad. AtenPrimaria. No. 36, p. 487-8.
Blanco, A. González, E. Montalt, B y Oliver L (2017,14 de Set). Envejecimiento activo y saludable. ¿Cómo promocionarlo en el trabajo? Recuperado el 24 de noviembre de 2018 ttp://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0465-
De Vreese, L. P., T. Gomiero, et al. (2014). Functionalabilities and cognitive decline in adult and aging intellectual disabilities. Psychometric validation of an Italian version of the Alzheimer's Functional Assessment Tool (AFAST): analysis of its clinical significance with linear statistics and artificial neural networks. J Intellect Disabil Res. p101-111.
Díaz Llanes, G. (2005) La investigación-acción en el primer nivel de atención. Rev. Cubana Med Gen Integr 2005; 21(3-4).
Fauth, E. B., D. Gerstorf, et al. (2014) "Comparing changes in late-life depressive symptoms across aging, disablement, and mortality processes." DevPsychol50(5). 1584, p-93-99.
Fierro, B. (2015) Literatura e identidad, vasos comunicantes contra la desmemoria. Revista Amauta. Barranquilla (col.): Universidad del Atlántico Nro. 25, ene-Jun 2015.pp. 39-49 http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Amauta/article/view/1 283/911
Goveas, J. S., M. A. Espel and, et al. (2014). "Depressive Symptoms and Longitudinal Changes in Cognition: Women's Health Initiative Study of Cognitive Aging." J Geriatr Psychiatry Neurol27(2): p,94-102.Doi: 10.1177.
Huenchuan S. (ed.). (2018). Envejecimiento, personas mayores y Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible: perspectiva regional y de derechos humanos. Libros de la CEPAL, N° 154 (LC/PUB.2018/24-P), Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Jiménez, M., Fierro, B.M., & García, A.M. (2016). La lectura y su promoción desde diferentes escenarios pedagógicos. Revista Amauta, 28, 25-36. Doi: http://dx.doi.org/10.15648/am.28.2016.3
Lee, H. B., H. R. Han, et al. (2014). Mental health service utilization among Korean elders in Korean churches: preliminary findings from the Memory and Aging Study of Koreans in Maryland (MASK-MD). AgingMentHealth. 2014;18(1):102-9. doi: 10.1080/13607863.2013.814099.
Martínez C., et al. (2005). La fragilidad: un reto a la atención geriátrica en la APS. Rev Cubana Med Gen Integr. p. 21(1-2).
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). ¿Qué son los Objetivos de Desarrollo del Milenio? Recuperado: http://www.unesco.org/new/es/culture/achieving-the-millennium-developmentgoals/ mdgs/.
Orosa, F. (2009). Informe de Proyecto Ramal ¨La Cátedra del adulto Mayor en la Nueva Universidad Cubana, Universidad de la Habana.
Orosa, F. (2018). Aprender a envejecer: Modelo cubano en Gerontología.
Prospects, W. P. (2018). United Nations DESA / Population Division. Obtenido de United Nations DESA / Population Division: http://esa.un.org/unpd/wpp/index.html
St-Laurent, M., H. Abdi, et al. (2014). Memory reactivation in healthy aging: evidence of stimulus-specific dedifferentiation. J Neurosci34(12): 4175-86. doi: 10.1523/JNEUROSCI.3054-13.2014.
Torrades Oliva, S. (2004). Aspectos neurológicos del envejecimiento. Offarm.; 23:106-9.
Vigotsky, L. (1982). Pensamiento y lenguaje. Ciudad de La Habana. Edit. Pueblo y Educación.