Musical suite from the Petrouschka ballet, a symbiosis between the folk music of the Colombian Caribbean and the neoclassicism of Igor Stravinsky
Abstract
This research work proposes to unite the arts to the digital environment, fostering meeting spaces between local artists through virtual platforms. Suite Caribe marks the beginning of an open space that aims to function as a stage for artists who, from their professions, have something to share with the world. Specifically, this project makes an adaptation of the musical work Petrouschka contextualized with rhythms of the Colombian Caribbean and very specific cultural aspects of the folk dances of this territory, with fusion elements, carrying out the instrumental montage, the dance, the script and the contextualized -“mis en scene”.
References
Dahlhaus, C. (1997). Fundamentos de la historia de la música. Barcelona: Editorial Gedisa
Stravinsky (2006). Poética Musical. España: Editorial El Acantilado.
Ferrer. El Concepto de Evolución Estética en Igor Stravinsky. file:///C:/Users/Diana/Downloads/Dialnet-ElConceptoDeEvolucionEsteticaEnStravinski-3948948.pdf
Ferrer R (1988), Periodos estilísticos de Igor Stravinsky. Poética Musical. Madrid: Taurus. https://dialnet.unirioja.es
Rosen, Ch. (1986). El Estilo Clásico. Madrid: Editorial Alianza Música.
Mitchell, D. (2021). El Leguaje de la Música Moderna. España: Editorial el Acantilado
Haskell, A. (1938). El Ballet. Alcaldía de Bogotá.
Adorno, T. (2004). Teoría Estética. España: Editorial Akal. William W. Austin (1966) La música en el Siglo XX-II, Taurus Ediciones S.A
Diaghilev (1924) Stravinsky: neoclasicismo formalista. http://carpetashistoria.fahce.unlp.edu.ar/producciones-especiales/musica/musica-carp-2/stravinsky-neoclasicismo-formalista
Navarro J (1998) El mundo de la música, grandes autores y grandes obras. Barcelona, España: Océano Grupo Editorial S.A
Wagner R (1813) Arte Global. https://iopera.es/richard-wagner/https://historia.nationalgeographic.com.es/a/richard-wagnergenio-compositor-romantico_7014/1
Edgar Morín (1997) Sobre la interdisciplinariedad http://conexiones.dgire.unam.mx
Taccone, V. (2016). El ballet clásico. Observaciones sobre la técnica, la disciplina y las influencias sobre el cuerpo del bailarín. IX Jornadas de Sociología de la UNLP, Ensenada, Argentina. https://www.minsalud.gov.co/Normatividad_Nuevo/Forms/DispForm.aspx?ID=6008
Zappelli G (2009) El Ballet de Igor Stravinsky, Centro de Investigación, Docencia y Extensión Artística de la Universidad Nacional. https://www.nacion.com/archivo/em-petrushka-em-traslada-su-historia-a-la-actualidad/JYLPYZKBPZEHBCT6BTEK5LG53Q/story/