Development of values through creativity and musical culture

  • Arlington Pardo Plaza Universidad del Atlántico
  • Vera Rúa Cabarcas Universidad del Atlántico
  • Yamira Rodríguez Núñez Universidad del Atlántico
Keywords: valores, convivencia, reflexión, sociedad, cultura musical values, coexistence, reflection, society, music culture

Abstract

Art and music have become enriching experiences to observe, question and reflect on the needs and problems of the human being. Likewise, to satisfy their spiritual world, generating social transformations, good men, better citizens and happier people. “To be or not to be” prevails more than ever, debating man between reality and fantasy, between life and the actions that living demands; unrealization, uncertain future, imposition of models and utopias. This study is dedicated to the free knowledge of the being, to its creativity, pure essence and spontaneous behavior, to assume life and face obstacles, fears and suf ferings.

References

Aguirre, A. (1995). Etnografía, Metodología Cualitativa en la Investigación Sociocultural. Barcelona: . Barcelona: Alfa omega Grupo Editor.
Ancajima, J. (2020) Influencia de la música en los seres humanos. Articulo de Opinión. Universidad de Piura. Recuperado de: https://www.udep.edu.pe/hoy/2020/08/influencia-de-la-musica-en-los-seres-humanos/
Alzate, A. (1981). El músico de banda: aproximación a su realidad social. Bogotá: Editorial América Latina.
Azorin, C. & Isaza, S. (2019). La música como medio de transformación social: Estudio de caso de la Corporación Rural Laboratorio del Espíritu en el Municipio de El Retiro – Antioquia. Tesis de Maestría en Música. Universidad EAFIT. Medellín.
Barrera, D. & Ortiz, M. (2017). La Red de Escuelas de Música de Medellín: un espacio para la construcción de la identidad de los adolescentes participantes. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, p.p, 238-255. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/822/1340
Burgos, O. (2017) La Música y los Valores Humanos: Análisis del flujo de valores humanos dentro del Sistema Nacional de Orquestas Juveniles e Infantiles de Venezuela. Universidad de Málaga.
Calderón, D., Martín, C., Gustems, J. & Portela, A. (2018). La influencia de las Artes como motor de bienestar: un estudio exploratorio. Universidad de Barcelona. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/322685422_La_influencia_de_las_Ar tes _como_motor_de_bienestar_un_estudio_exploratorio.
Cobos, H. (2008). COBOS, Hugo., Et al. los valores en la convivencia humana. Madrid: Ediciones Cultural S.A.
Conde, J. (Barranquilla). Espacio, sociedad y conflictos en la provincia de Cartagena 1740-1815. 1999: Artes gráficas Industriales.
Custodio, N. & Campos, M. (2017). Efectos de la música sobre las funciones cognitivas. Revista de Neuro-Psiquiatría Vol. 80 Núm. 1. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/pdf/rnp/v80n1/a08v80n1.pdf
Garcés, J. (Monteria). Cultura y Sinuanologia. 2002: Ediciones Gobernación de Córdoba, Serie Investigación.
Garcia, J. (2005). Musicología, campos y caminos de una ciencia. Zaragoza España: Ediciones Pórtico librerías.
García, I. (2018) Arte y Vida en Disolución: Aproximación a la Obra de Llorenc Barber. BRAC: Barcelona, Recerca, Art, Creación, 2018, Vol. 6, Núm. 3, p. 296-321, Recuperado de: https://raco.cat/index.php/BRAC/article/view/342173
González, F., Estaún, S. & Cladellas, R. (2020) Música como reductor de ansiedad: Un estudio piloto, Elsevier. Vol. 26, Núm. 1, p.p, 46-51.Recuperado de: https://www.elsevier.es/es-revistaansiedad-estres-242-articulo-musica-como-reductor-ansiedadun-S1134793720300075
Hernández, O., Gómez. J., Mesa, L., Valencia, L. Gómez, D., Mendoza, M., Molina, L., & Guevara, J. (2020) Música, rituales y mundos de sentido. El rol del refuerzo multimodal en la producción de emociones en tres confesiones religiosas en Bogotá. Revista Musical Chilena, 74(233), 120–150. Recuperado a partir de https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/4955
Lehikoinen, K. (2017) Justificación de las artes en la salud y el cuidado en Finlandia: una investigación analítica del discurso. Revista Cogent Artes y Humanidades 8 (1). Universidad de las Arts Helsinki. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/317904113_Justifying_the_arts_in_health_and_care_in_Finland_A_discourse_analytic_inquiry
Lucena, J. (2017) La influencia de la música en la educación en valores: El valor formativo del coro. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Córdoba. Córdoba. Recuperado de file:///C:/Users/HP/Downloads/Lacontribucindelamsicaenlaeducacinenvalores.Elvalorformativodelcoro.Artculoderevisin.pdf
Macheret, P. (2019). La música, vehículo de realización y desarrollo social. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/332108514_Music_a_vehicle_for_fulfilment_and_social_development
Miñan D., & Espinoza, E. (2020). La pedagogía musical como estrategia metodológica de motivación en el nivel inicial. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), pp,454-460. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000500454&lng=es&tlng=es.
Montaño, X. (2020) ¿Influye la música en la forma como nos comportamos? Pesquisa Javeriana. Recuperado de https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/influye-la-musica-en-la-formacomo-nos-comportamos/
Organización Ayuda en Acción. (2019). La música, el mejor instrumento para transmitir valores. Recuperado de : https://ayudaenaccion.org/blog/espana/musica-transmite-valores/
Orozco, M. &. (2006). Carnaval mito y tradición. Barranquilla: Publicaciones Cultura Caribe.
Orozco, M. (2002). Horizontes Culturales del Caribe Colombiano. Barranquilla: Gafrimpresos Donado.
Pardo, A. (2007). Pedagogía para la enseñanza de la música costeña. Barranquilla: Corporación Cultural Vivir la Vida.
Pardo, A. (2009). 16 valores contados. Barranquilla: Fundación Escuela Banda Folclórica Distrital de Barranquilla.
Pardo, A. (2011). La banda folklórica, un proyecto de formación humana y musical a través de las músicas y los instrumentos folklóricos del Caribe colombiano. Extremadura, España: Universidad de Extremadura. España.
Puche, B. (2011). El Gran Imperio Zenú. Barranquilla: Fondo Mixto para la Promoción de la Cultura y las Artes.
Rodríguez, O. (2021) Lo sonoro, lo musical y lo social en tiempos de pandemia y viralización. El Oído Pensante, vol. 9, núm. 2. Universidad de Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=552969184013
Sans, J. (2017). ¿Musicología o Investigación Musical? Estésis, 3, 22-31. Recuperado de https://revistaestesis.edu.co/index.php/revista/article/view/17
Terán, C. & Ramírez, J. (2018). La Música, Herramienta para el Fortalecimiento de Valores en la Educación Básica. Revista Scientific. Vol. 3 No 7, p.p: 78-89.Instituto Internacional de Investigación y Desarrollo Tecnológico Educativo INDTEC, C.A. Recuperado de file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet%20laMusicaHerramientaParaElFortalecimientoDeValoresE-7011909.pdf.
Vásquez, D. Fernández, R. Fernández, A. (2019) Efectos de enseñar matemáticas a través de actividades musicales. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, vol. 22, núm. 2.
Villalobos, J. (2020) La importancia y el valor de la formación musical en el primer ciclo de la educación básica primaria como instrumento para el desarrollo de habilidades cognitivas en las áreas de las matemáticas y el lenguaje un contraste entre la teoría y la práctica. Tesis de Especialización en Educación Cultural y Política. Universidad Nacional Abierta y a Distancia. Escuela de Ciencias de la Educación. Recuperado de : https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/34874/jdvillaloboss.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Willems, E. (2002). El Valor humano de la educación musical. Barcelona: Ediciones Paidós.
Published
2023-01-01
How to Cite
Pardo Plaza, A., Rúa Cabarcas, V., & Rodríguez Núñez, Y. (2023). Development of values through creativity and musical culture. βeta - Revista Digital de Arte, 1(1), 41-49. Retrieved from https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/Beta/article/view/4138